اجتماعیجهانسیاست

حمایت اتحادیه اروپا از معترضان بلاروس؛ نتایج انتخابات مورد پذیرش نیست

اتحادیه اروپا با اعلام حمایت از معترضان در بلاروس، نتایج اعلام‌شده از سوی کمسیون انتخابات این کشور مبنی بر پیروزی الکساندر لوکاشنکو با بیش از ۸۰ درصد آرا را نپذیرفت.

سران اتحادیه اروپا روز چهارشنبه ۲۹ مرداد به‌منظور بررسی اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری بلاروس نشستی برگزار کرد. پس از پایان این نشست شارل میشل، رئیس شورای اروپا اعلام کرد که این اتحادیه مصمم است تا علاوه بر به رسمیت نشناختن انتخاب الکساندر لوکاشنکو برای ششمین بار متوالی، تحریم‌هایی را نیز علیه عوامل سرکوب‌ معترضان به نتایج این انتخابات وضع کند.

آقای میشل، همچنین اعلام کرد که «شمار قابل‌توجهی» از مقامات بلاروس، به دلیل دست داشتن در تقلب انتخاباتی و سرکوب مردم، به لیست تحریم‌های اتحادیه اروپا اضافه می‌شوند.

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان نیز که هم اکنون ریاست ادواری شورای اتحادیه اروپا را نیز در اختیار دارد، پس از این نشست‌ که از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد، نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در بلاروس را «نه منصفانه و نه آزاد» ارزیابی کرد و افزود: «بدون تردید در این انتخابات تخلفات گسترده‌ای صورت گرفته است.»

سویتلانا تیخانوفسکایا رقیب اصلی الکساندر لوکاشنکو که در لیتوانی بسر می‌برد از رهبران اتحادیه اروپا خواسته بود که نتایج این انتخابات را نپذیرند و از «رستاخیز بلاروس» حمایت کنند.

از سوی دیگر، الکساندر لوکاشنکو، سران اتحادیه اروپا را به تحریک معترضان بلاروسی و تلاش برای دامن زدن به ناآرامی‌های این کشور متهم کرد و به پلیس خود دستور داد اعتراضات در مینسک، پایتخت این کشور را سرکوب کند.

در همین حال، اروزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا نیز روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: «ما از شجاعت مردم بلاروس تحت تأثیر قرار گرفته‌ایم»، اینکه ده روز پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، مردم زیادی به خیابان‌ها می‌آیند، حاکی از آن است که آنها خواستار تغییر و خواهان دموکراسی هستند.

آقای فن در لاین همچنین از اختصاص کمک ۵۳ میلیون یورویی کمیسیون اروپا به بلاروس خبر داد که ۲ میلیون یورو از آن برای کمک به قربانیان سرکوب و یک میلیون یورو نیز برای حمایت از رسانه‌های مستقل اختصاص داده شده است.

به گفته او بقیه این کمک مالی با هدف کمک به مهار شیوع ویروس کرونا در این کشور تصویب شده است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا