اجتماعیجهانسیاست

لوكاشنكو گفت كه در صورت ادامه اعتراضات، کارگران را اخراج خواهد کرد

الكساندر لوكاشنكو، رئیس جمهور بلاروس روز شنبه گفت كه كارخانه هایی را كه كارگران آن به اعتراضات پیوسته‌اند، تعطیل خواهد كرد.

رویترز به نقل از خبرگزاری روسی ریا نووستی گزارش داد، این تازه‌ترین تلاش لوكاشنكو برای فرونشاندن موج تظاهرات مخالفان از زمان انتخابات مناقشه برانگیز این ماه است.

ریا نووستی نوشت که آقای لوكاشنكو در شهر گروودنو در نزدیكی مرز با لهستان گفت: “كارخانه‌ای که مشغول فعالیت نباشد، از روز دوشنبه دروازه آن را باید قفل بزنیم،”

وی در ادامه گفت: “وقتی که مردم آرام شدند ما تصمیم خواهیم گرفت که بعدا [چه کسی] را دعوت کنیم.”

در بزرگترین چالش طی ۲۶ سال زمامداری لوكاشنكو، مردم بلاروس دو هفته است که در بسیاری از شهرها از جمله در پایتخت آن مینسك به خیابانها آمده‌اند و به نتیجه انتخابات ۹ اوت كه به گفته آنها تقلب شده اعتراض می‌کنند. معترضان خواهان برگزاری مجدد انتخابات هستند.

شمار زیادی از کارگران تعدادی از کارخانجات دولتی نیز به اعتراضات پیوستند.

لوكاشنكو هرگونه تقلب در رای گیری را رد كرده است.

حریف اصلی وی در انتخابات، سویتلانا تیخانوفسکایا، به همسایه این کشور لیتوانی پناهنده شده است. لوكاشنكو بدون نام بردن از او، روز شنبه گفت كه ترتیب دهندگان تظاهرات سراسر كشور “در كشورهای همسایه در خارج از كشور نشسته اند” و از پشتیبانی سیاسی رهبران آن كشورها برخوردارند.

خانم تیخانوفسکایا روز شنبه در مصاحبه با رویترز  گفت كه او خود را به عنوان سمبل تغییر و تحول می داند و معتقد است آقای لوكاشنكو دیر یا زود باید از این انتخابات كناره گیری كند.

دو عضو برجسته یک شورای مخالف تازه تشکیل شده در بلاروس که هماهنگ‌کننده اعتراضات بودند، روز جمعه در یک پرونده جنایی درباره آنچه لوکاشنکو تلاش برای دستیابی به قدرت نامیده است مورد بازداشت قرار گرفتند.

بعد از شروع اعتراضات در اوکراین در سال ۲۰۱۴ و فرار ویکتور یانوکویچ رئیس‌جمهور وقت اوکراین به متحد خود روسیه، ولادیمیر پوتین با حمایت از جدایی‌طلبان شرق اوکراین و جنگ‌های خونین، شبه‌جزیره تاتارنشین کریمه را ضمیمه خاک خود کرد. این موضوع با توجه به درخواست لوکاشنکو از متحد خود ولادیمیر پوتین برای «کمک نظامی و امنیتی»، نگرانی اتحادیه اروپا و آمریکا را در پی داشته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا