اجتماعیجهانسیاست

کارکنان تلویزیون دولتی بلاروس به اعتراضات مردمی پیوستند

در ادامه اعتراضات به نتایج انتخابات شائبه‌دار بلاروس، کارکنان تلویزیون دولتی این کشور امروز با خروج از محل کار خود به اعتراضات مردمی پیوستند.

در نهمین روز از تظاهرات مخالفان در اعتراض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری بلاروس، امروز دوشنبه ۲۷ مرداد، کارکنان تلویزیون ملی بلاروس با پیوستن به صف معترضان خواستار کناره‌گیری الکساندر لوکاشنکو از مقام ریاست‌جمهوری این کشور شدند.

همزمان، چارلز میشل، رئیس شورای اروپا با تاکید بر اینکه “مردم بلاروس حق دارند آینده خود را تعیین كنند و رهبر خود را آزادانه انتخاب كنند”، اعلام كرد كه اتحادیه اروپا یک نشست فوق العاده برای گفتگو در مورد بلاروس برگزار خواهد كرد.

آقای میشل با اعلام این خبر در حساب توییتری خود، همچنین گفت: “خشونت علیه فعالان غیرقابل قبول است.”

در همین حال سویتلانا تیخانوفسکایا، رقیب اصلی الکساندر لوکاشنکو در انتخابات ریاست جمهوری -که، به گفته خودش برای حفظ امنیت فرزندانش مجبور به فرار به لیتوانی شده است- اعلام کرد که حاضر است رهبری کشور را به دست بگیرد.

خانم تیخانوفسکایا، در یک پیام ویدیویی که منتشر کرده از نیروهای امنیتی و نظامی خواسته است که از معترضان حمایت کرده و به صف آنها بپیوندند.

از سوی دیگر خبرگزاری رویترز گزارش داد که حدود پنج هزار کارگر کارخانه «مینسک تراکتور»، از صبح روز دوشنبه با پیوستن به اعتراضات دست به اعتصاب گسترده زده‌اند و خیابان‌های مینسک را اشغال کردند.

از طرف دیگر، گزارش شده است كه آلمان هشدار داده كه تحریم های اتحادیه اروپا علیه بلاروس تمدید خواهد شد.

همچنین، دومینیک راب، وزیر امور خارجه انگلیس، روز دوشنبه گفت: «انگلیس نتایج انتخابات در بلاروس، جایی که الكساندر لوكاشنكو ۸۰ درصد آرا را به دست آورد به رسمیت نمی شناسد.

جوزپ بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور روابط خارجه و سیاست های امنیتی نیز اخیراً اعلام كرد كه اتحادیه اروپا نتایج انتخابات بلاروس، جایی كه لوكاشنكو ۸۰ درصد آرا را به دست آورد به رسمیت نمی شناسد.

آقای بورل در حساب توییتری خود نوشت: “اتحادیه اروپا عواقب آن را نمی پذیرد. ما در حال شروع به ساز و کار مجازات علیه کسانی هستیم که مسئول خشونت و دستکاری هستند.”

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا