اقتصادایران

تورم مرداد ماه ایران اعلام شد

به گزارش ای‌ان‌تی به نقل از مرکز آمار ایران، گزارش های رسمی بیانگر افزایش ۳۰.۴ درصدی هزینه خانوارهای ایرانی در مردادماه نسبت به پارسال است.

به گزارش ای‌ان‌تی به نقل از مرکز آمار ایران، گزارش های رسمی بیانگر افزایش ۳۰.۴ درصدی هزینه خانوارهای ایرانی در مردادماه نسبت به پارسال است. یغنی در مدت فقط یک سال ۳۰.۴ درصد هزینه خانوارها در ایران افزایش داشته است.

به عبارتی دیگر، تورم نقطه به نقطه (تغییر شاخص نسبت به ماه مشابه سال قبل) به ۳۰.۴ درصد رسیده که نسبت به ماه قبل که ۲۶.۹ درصد بوده، تا ۳.۵ درصد افزایش دارد.

بر این اساس خانوارهای ایرانی به طور میانگین ٣٠.٤ درصد بیشتر از مرداد ١٣٩٨ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده­‌اند.

در اطلاعات ارایه شده اما به اقلامی که از سبد معیشتی خانوارها حذف شده اشاره‌ای نشده است.

در یک گزارش دیگر که مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) روز یکشنبه ۱۲ مرداد نتایج نظرسنجی خود را منتشر کرده بود، می‌گفت ۸.۲ درصد از خانوارهای ایرانی که برابر با ٖبیش از ۲ میلیون خانوار می‌باشد، طی یک سال گذشته گوشت قرمز مصرف نکرده‌اند.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور از کاهش ۹۲ درصدی درآمد نفتی در سال ۹۸ خبر داده و گفته بود: ما کشوری بودیم که در یک سال ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد نفتی داشتیم، اما کل درآمد نفتی کشور در سال ۹۸ حدود ۸ میلیارد دلار بوده است.

محمد باقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه ایران نیز دیروز صبح اول شهریور در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به تشدید تحریم‌ها علیه ایران گفت: «اگر قبلا “نفت در برابر غذا” را به عنوان یک مجازات سنگین برای ایران اسلامی پذیرفته بودند، در شرایط کنونی نه تنها نفت را در ازای غذا که حتی در ازای دارو هم نمی‌توانیم بفروشیم.»

پس از خروج ایالات متحده از برجام و اعمال تحریم‌ها به منظور فشار حداکثری به ایران، فروش نفت این کشور به پائین‌ترین رقم در طول چهار دهه اخیر رسید.

اقتصاد تک‌محصولی ایران بشدت به فروش نفت وابسته است و پیش از بحران کرونا نیز جمهوری اسلامی برای صدور پنهانی نفت خود چالش‌هایی جدی‌ای داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا