جهان

امارات با ساخت یک محله کاملا یهودی موافقت کرد

حدود دو سال پس از عادی‌سازی روابط امارات و اسرائيل، این کشور موافقت کرده است که یک محله کاملا یهودی، شامل کنیسه، خانه‌ها، هتل، مرکز هم‌یاری و اجتماعی، مدارس، دانشگاه و دیگر موسسات مورد نیاز یهودیان ساکن امارات ساخته شود.

به گزارش روزنامه اسرائیلی جروزالم پست، خاخام الی عبادی، که از یک‌سال پیش به عنوان روحانی ارشد یهودی به امارات اعزام شده است، ضمن اعلام این خبر گفته است تعداد یهودیان در امارات به دو هزار نفر رسیده است و داشتن یک محله اختصاصی و کاملا کارآمد برای ایامی مانند شبات (شنبه)، که یهودیان معتقد رانندگی نمی‌کنند و سوار خودرو نمی‌شوند، اهمیت زیاد دارد.

امارات تا پیش از برقراری مناسبات با اسرائیل، بر خلاف کشور همسایه، بحرین، ساکنین یهودی نداشت و جامعه دو هزار نفره‌ای که تشکیل شده، در دوره کوتاه اخیر، برای کار و زندگی راهی امارات شده‌اند.

امارات سومین کشور عربی بود که پس از مصر و اردن با اسرائیل روابط کامل دیپلماتیک برقرار کرد. این عادی‌سازی روابط در چارچوب توافقنامه‌ای موسوم به «توافقنامه ابراهیم» و با میانجی‌گری ایالات متحده شکل گرفت.

خاخام عبادی گفت که یهودیان به عبادتگاه، مهد کودک، مدارس و نیز دانشگاه برای آموزش عالی، میکوه (حمام ویژه یهودیان برای طهارت مذهبی)، مراکز غذای ذبح کاشر، موسسه اجتماعی و مراکز خرید خود نیاز دارند و مذاکرات برای ساخت چنین مراکزی با سازندگان املاک در امارات در جریان است.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، بخشی از جامعه تشکیل شده یهودی در امارات یهودیان آمده از اسرائیل هستد اما گروهی دیگر از یهودیان سایر کشورها، مانند آمریکا، فرانسه و روسیه، در سال‌های اخیر جذب شرایط کار و زندگی در امارات شده‌اند و انتظار می‌رود این آمار افزایش یابد.

امارات از بعد از توافق ابراهیم، پذیرای ییش از ۲۰۰ هزار گردشگر یهودی نیز بوده است. خاخام الی عبادی پیش‌بینی کرده است که شمار گردشگران یهودی در امارات در طول ۵ سال آینده، چهار برابر شود.

از سال گذشته شورای یهودیان خلیج عرب با مرکزیت امارات برپا شده که ریاست آن به خاخام عبادی سپرده شده است و بر اساس برآوردهای این مرکز، احتمالا هزار یهودی نیز در عربستان، کویت، عمان و قطر زندگی ‌می‌کنند.

در بحرین تا پیش از عادی‌سازی روابط با اسرائیل، ۳۷ یهودی زندگی میکردند که چند نفر از آن‌ها، اعضای خانواده هدی عذرا نونو، سفر یهودی بحرین در آمریکا، حدفاصل سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ بوده‌اند.

همزمان تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی اسرائیل در هفته گذشته نشان داده است که در نخستین سال برقراری روابط کامل میان اسرائیل و امارات، تبادلات بازرگانی بین دو کشور به یک میلیارد و یکصد میلیون دلار رسیده که ۷۷۱ میلیون دلار آن، صادرات اسرائیل به امارات بوده است.

خبرگزاری بلومبرگ نیز هفته گذشته گزارش داد که از آغاز توافق ابراهیم، اسرائیل ۷۹۱ میلیون دلار تسلیحات به کشورهای عضو این پیمان فروخته است که هفت درصد از صادرات یازده میلیارد و سیصد میلیون دلاری تسلیحات اسرائیلی در سال ۲۰۲۱ را شامل می‌شد.

اسحاق هرتسوگ، رئیس‌جمهوری اسرائیل که بهمن سال گذشته برای اولین بار به امارات سفر کرده است، ‌بر حمایت این کشور از نیازهای امنیتی امارات تاکید کرد.

رهبران این کشور همچنین در رفت‌وآمدهای متعدد اخیر خود به کشورهای خلیج عرب در حال کوشش برای تشکیل ائتلافی با متحدین جدید خود شبیه پیمان «ناتو» هستند تا پاسخی به «تهدیدات مشترک» ناشی از ایران برای اسرائیل و متحدین جدید منطقه‌ای‌ باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا