ایرانسلامتی و زندگی

سرپرست پلاسما درمانی کرونا: از نتایج پلاسمادرمانی خیلی راضی هستیم.

حسن ابوالقاسمی، سرپرست طرح پلاسما درمانی کرونا در ایران گفت «این پلاسما‌ها مربوط به فرد بهبود یافته است؛ یعنی فراورده ای است که از داروهای دیگر (Safe) ایمن‌تر است.»

سرپرست طرح پلاسما درمانی کرونا امروز ۱۲ اردیبهشت در گفت‌وگو با ایلنا در باره آخرین گزارش ارائه شده به وزارت بهداشت از سوی این طرح، به ۵۰ مورد کرونایی اشاره کرد که به صورت خیلی شدید و بحرانی دچار کرونا شده و برای تزریق پلاسما نزد آنها فرستاده شده‌بودند.

آقای ابوالقاسمی در رابطه با آن ۵۰ مورد تصریح کرد: «آن دسته از بیمارانی که زیر هفت روز درگیر بیماری کرونا شده بودند و به آنها پلاسما تزریق شده بود، میزان بهبودیشان دو برابر کسانی بود که بالای هفت روز تزریق پلاسما را شروع کرده بودند.»

حسن ابوالقاسمی تاکید کرد: «اگر قرار است، بیماری پلاسما دریافت کند حتما در همان ابتدای شروع بیماری پلاسما بگیرد.»

ابولقاسمی در پاسخ به سوالی درباره زمان نتایج قطعی درمان و بهبودی مبتلایان کرونا با پلاسمادرمانی گفت: «تاکنون به این نتیجه رسیدیم که پلاسمادرمانی موثر است، ولی در افرادی بیشتر موثر خواهد بود که این کار را زود شروع می‌کنند.»

این متخصص همچنین در رابطه با داروی «فاوی پیراویر» گفت که این دارو تاثیر چندانی نداشته است. اگر امتحان نمی‌شد، مشخص نبود که تاثیر ندارد. در مجموع تاکنون از نتایج پلاسمادرمانی خیلی راضی هستیم.

آقای ابوالقاسمی تشریح کرد: هم برای اهدا و هم برای گرفتن پلاسما اشتیاق خیلی بالا بوده است، زیرا این پلاسما‌ها مربوط به فرد بهبود یافته است؛ یعنی فراورده ای است که از داروهای دیگر (Safe) ایمن‌تر است.  این نوع درمان نسبت به داروهای دیگر عارضه کمتری دارد و امیدمان همین روند بوده، چرا که داروهای دیگر تاثیری نداشته‌اند.»

عضو شورای عالی سازمان انتقال خون در پاسخ به این سوال که قطعیت پلاسما درمانی تا چه اندازه است، زیرا این مساله می‌تواند بار روانی ایجاد شده در جامعه را کاهش دهد، بیان کرد: «ما نباید به طور کاذب بار روانی را کم کنیم. اصل درمان کوید ۱۹ اقدامات حمایتی است. می‌توانم بگویم تا الان تقریبا هیچ داروی ثابت شده قطعی در دنیا برای درمان کرونا وجود ندارد. پلاسما تصور امیدوار کننده‌ای دارد، ولی باید درمان از طریق آن زود شروع شود نه دیر؛ بیمار قبل از این که به مراحل انتهایی برسد باید پلاسما درمانی را شروع شود، نه زمانی که زیر ونتیلاتور رفته است.»

پیش‌تر حسن ابوالقاسمی در تاریخ ۲۶ فروردین نیز در گفتگوی ویژه خبری گفته بود: «فردی که بهبود یافته حتماً سیستم دفاعی بدنش خوب کار کرده که توانسته این بیماری را شکست دهد از این رو پلاسمای خون فرد بهبود یافته قابل استحصال است تا در درمان بیماری فرد دیگر مبتلا به کووید ۱۹ مورد استفاده قرار گیرد.»

به گفته ابولقاسمی، پلاسما درمانی در سوابق بیماری‌هایی همچون سارس، ابولا و مرس بوده و نتیجه داده است

کارشناسان میگویند در خون افرادی که به کرونا مبتلا شده و درمان شده اند سلولهای ایمنی قادر به مقاومت دربرابر ویروس تشکیل می شود که با انتقال و تزریق پلاسمای خون این افراد می توان به درمان دیگر بیماران کمک کرد.

خون افراد اهدا کننده پلاسما پیش از انتقال پلاسما مورد بررسی قرار میگیرد تا این افراد عاری از عفونتها و بیماریهای دیگر باشند. خون افرادی که کرونا را شکست داده‌اند میتواند برای بیمارانی که به علت عفونت کرونا دچار حال وخیم‌تری شده‌اند بسیار مفید باشد.

پلاسمادرمانی در اغلب کشورهای دنیا برای مقابله با کرونا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا