اجتماعیاقتصادایرانفرهنگ و هنر

شیوع کرونا 2 میلیون 600 هزار شغل در ایران را تحت تاثیر قرار داد

معاون اقتصادی و برنامه‌ریزی اتاق اصناف ایران اظهار داشت که شیوع کرونا بیش از دو میلیون و 600 هزار شغل در این کشور را تحت تاثیر قرار داده است.

هوشیار فقیهی، معاون اقتصادی و برنامه‌ریزی اتاق اصناف ایران در خصوص تاثیرات منفی شیوع کرونا بر اقتصاد این کشور و بسیاری از کسب و کارها گفت: بیشترین اثرگذاری از این همه‌گیری بر رستوران‌ها، خشک‌شویی، عکاسی، غذا، قنادی، قهوه‌خانه، کالای خواب، کیف و کفش، مبلمان، آرایشگری، آجیل و خشکبار، تالار جشن و پذیرایی بوده است و در مجموع بیش از دو میلیون و 600 هزار شغل تحت تأثیر این همه‌گیری هستند.

به گزارش خبرگزاری «ایرنا» فقیهی ضمن انتقاد از عدم برنامه ریزی صحیح درباره اصناف اظهار داشت: در نظام برنامه‌ریزی و اقتصاد کلان کشور، نگاه درستی نسبت به اصناف وجود ندارد و به همین دلیل است که تاکنون نتوانسته ایم در برنامه‌های توسعه خود، از ظرفیت اصناف استفاده کنیم. در ایران بیش از دو میلیون و 800 هزار واحد صنفی دارای مجوز، در اقتصاد نقش‌آفرینی می‌کنند و برآورد می‌شود که حدود 500 هزار واحد صنفی بدون مجوز فعالیت می‌کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: اگر تسهیلات دولت در مواردی غیر از حفظ اشتغال در کسب‌وکارها صرف شود، خواهیم دید که در آینده با مسائل بزرگ‌تری مواجه خواهیم شد. برآوردها نشان می‌دهند احتمال بیکاری یک میلیون و 600 هزار شاغل در واحدهای صنفی وجود دارد و اگر این را به آمار بیکاری موجود اضافه کنیم، مسائل بزرگ‌تری برای جامعه به‌وجود خواهد آمد. پیشنهاد دیگر اصناف، استفاده از روش‌های نوین و ابزارهای اینترنتی است. لازم است از کسب‌وکارهای اینترنتی به‌گونه‌ای حمایت شود تا بتوانند جایگاه خود را در زنجیره ارزش، پیدا کنند.

معاون اقتصادی و برنامه‌ریزی اتاق اصناف ایران اذعان داشت: سود اصناف در دو برهه از سال کسب می‌شود؛ یک‌ بار در شرف شروع مدارس در مهرماه و یک بار در شب عید. اصناف در این دو بازه، به دنبال کسب سود و پوشش و جبران هزینه‌های بالاسری خود هستند. در بسیاری از رسته‌ها مانند پوشاک یا خدماتی مانند قالی‌شویی‌ها، نیروی انسانی را در شب عید افزایش می‌دهند تا بتوانند در یک ماه پایانی سال، فروشی متناسب با حجم بازار داشته باشند.

وی افزود: به دلیل شیوع کرونا، این واحدهای صنفی نتوانستند به اهداف تعیین‌شده و برنامه‌ریزی‌های خود در یک ماه پایانی سال دست یابند و دچار آسیب شدند، به‌طوری‌که با مسائلی در رابطه با تأمین سرمایه مورد نیاز برای حفظ اشتغال و ادامه فعالیت خود روبه‌رو شدند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا