آذربایجانایرانجهان

نامه سازمانهای آزربایجان جنوبی به رئیس جمهور تورکیه

سازمانهای آزربایجان جنوبی به رئیس جمهور تورکیه رئیس جمهور محترم جمهوری تورکیه نامه نوشتند

رئیس جمهور محترم جمهوری تورکیه
جناب رجب طیب اردوغان

با سلام و احترام

همانگونه که مستحضر هستید، بیش از ۳۵ میلیون نفر از جمعیت کنونی کشور ایران تورک هستند که در آزربایجان جنوبی و مناطق مختلف ایران زندگی می‌کنند.

علیرغم پیشینه تاریخی و پر افتخار حکومت‌ها و سلسله‌های تورک آزربایجانی در اداره کشور و آرامش و امنیت همه ملل، ادیان و مذاهب در آن دوران پر افتخار، متاسفانه شاهد هستیم که در یکصد سال گذشته یک ذهنیت تمامیت خواه و نژادپرست برای محو موجودیت تورک‌های آزربایجان و سایر ساکنین تورک ایران تلاش می‌کند.

این ذهنیت و سیاست حکومتی که در تقابل با دموکراسی و آزادی های انسانی، ملی و دینی می باشد در یکصد سال گذشته علاوه بر تبعیضات ساختاری فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بصورت سیستماتیک منابع و ثروتهای مناطق تورک‌نشین را تاراج و نابود کرده و مردم این مناطق را مجبور به مهاجرت کرده است که فاجعه زیست محیطی خشک شدن دریاچه اورمیه آخرین نمونه عینی آن است.

متاسفانه بخش بسیار مهمی از این پروژه مهاجرت اجباری در نوار مرزی جمهوری تورکیه و نخجوان (مناطقی از استان آزربایجان غربی هم مرز با جمهوری تورکیه و جمهوری خودمختار نخجوان) در حال اجراست تا هم جغرافیای آزربایجان جنوبی کوچکتر شود و هم ارتباط جغرافیایی بین تورک های آزربایجان جنوبی با تورکیه برای همیشه قطع شود. این پروژه در حالی صورت می گیرد که مناطق تخلیه شده بصورت کاملا عمدی در اختیار مافیای هوادار تروریسم فعال در غرب آزربایجان قرار گرفته و کمپ های گروه تروریستی پ ک ک و ساختارهای مربوط به آنها در این مناطق ایجاد می شود.

جناب آقای رئیس جمهور؛
ما بخوبی آگاه هستیم که شما به عنوان یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های تاثیرگذار در جهان، منطقه، جهان تورک و جهان اسلام و همچنین نقش قدرتمند جمهوری تورکیه از تحولات داخلی و سیاسی در ایران بی اطلاع نیستید. سیاست‌های خردمندانه جمهوری تورکیه و جنابعالی در جنگ آزادسازی قاراباغ، نقش هوشمندانه در منطقه استراتژیک نخجوان و ایجاد کریدور زنگه زور  و همچنین استراتژی بسیار حساس خنثی نمودن فتنه های خطرناک  موجود در مرزهای تورکیه در شمال عراق و سوریه از طرف دهها میلیون شهروند تورک ایران با دقت پیگیری شده و مورد تقدیر قرار می‌گیرد. کما اینکه در مواقعی که احساس نیاز شود جامعه آزربایجان در این راستا عکس‌العمل های اجتماعی خود را نشان می‌دهد که حمایت‌های اجتماعی از عملیات چشمه صلح تورکیه و جنگ آزادسازی قارباغ از اشغال از آن دست بود.
با این حال متاسفانه درحالی‌که شهروندان تورک ایران برای بقاء ملی خود در حال مبارزه هستند نخبگان سیاسی و اجتماعی‌شان صرفاً به دلیل دفاع از هویت تاریخی خود مورد ظلم و ستم ارگان‌های امنیتی رژیم ایران قرار می‌گیرند. چنانکه عرض کردیم، تورک‌های آزربایجان از سویی مانند شمال سوریه با پروژه و فتنه تروریسم و تلاش برای تغییر ساختار جمعیتی در مناطق غربی آزربایجان و مرزهای جمهوری تورکیه روبرو هستند (که از طرف گروههای تروریستی علناً اعلام شده است) و از سوی دیگر فعالین حقوق بشری، سیاسی و اجتماعی شان مورد تعقیب و اذیت و آزار قرار می‌گیرد.

جناب آقای رئیس جمهور؛
ما به عنوان سازمان‌های سیاسی تورک‌های آزربایجان جنوبی و مناطق مختلف ایران علیرغم همه فشارهای اقتصادی، سیاسی، امنیتی و غیره مبارزه‌ای غیرخشونت‌آمیز را در راستای حفظ و دفاع هویت ملی و بقاء ملی خود پیش می‌بریم و تا حد توان نیز خصوصاً در مورد جغرافیای تاریخی آزربایجان در مناطق غربی و مرزهای جمهوری تورکیه پیش خواهیم برد.

ما تورک‌ها در ایران (تورک‌های آزربایجان جنوبی، قشقایی، تورک‌های افشار در خراسان و تورک‌های اصفهان و سایر مناطق) خلاقیت‌های جنابعالی و پیشرو بودن جمهوری تورکیه در حمایت از ملت‌های مظلوم و سرکوب شده جهان تورک و اسلام را شاهد بوده‌ایم. مردم ما انتظار دارند که حقوق و سرنوشت شهروندان تورک ایران که 40 درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و  زیر شدیدترین سیاست امحاء هویتی و سرزمینی قرار دارند؛ نیز مد نظر شما و دولت تورکیه باشد. خصوصاً تلاش برای خنثی کردن فتنه مهاجرت اجباری و تغییر ساختار جمعیتی مناطق غربی آزربایجان جنوبی و افزایش گستره حضور نیروها و زیرساخت‌های گروه‌های تروریستی در این مناطق که مستقیماً با امنیت و منافع بلندمدت تورکیه ارتباط دارد؛ بایستی مورد توجه و دقت دولت تورکیه باشد.
ما امیدواریم که شما به عنوان یک دولتمرد محبوب و پرنفوذ جهان تورک و جهان اسلام در مناسبات مختلف دیپلماتیک با رهبران جمهوری اسلامی ایران دغدغه و نگرانی‌های مردم ما را نیز مد نظر داشته و مطرح نمایید.

با تشکر و با آرزوی موفقیت سلامت برای شما

سازمان های سیاسی تورک آزربایجان جنوبی

تشکیلات مقاومت ملی آزربایجان – دیرنیش

جنبش دانشجویی آزربایجان – آزوح

حزب دمکرات آزربایجان جنوبی – گآدپ

حزب مرکز آزربایجان

21 آذر 1402

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا