اقتصادجهانسیاست

وزرای خارجه اوکراین و لهستان از آمریکا برای توقف خط لوله «نورد استریم ۲» کمک خواستند

وزرای خارجه اوکراین و لهستان از آمریکا خواستند تا از اتمام خط لوله انتقال گاز «نورد استریم ۲» از روسیه به آلمان جلوگیری کند.

دمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین و زبیگنیو راو، وزیر امور خارجه لهستان، از جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا درخواست کرده اند تا از اتمام خط لوله انتقال گاز «نورد استریم ۲» از روسیه به آلمان که آنها آن را “یک پروژه خطرناک و اختلاف‌برانگیز” خواندند، جلوگیری کند.

این خط لوله، با محروم کردن اوکراین از درآمدی که بابت حق ترانزیت از خطوط لوله فعلی که از خاک آن عبور می کند، بر آن تأثیر می گذارد.

کنگره آمریکا سال گذشته قانون حفاظت از امنیت انرژی را تصویب کرد تا لیستی از خدمات قابل تحریم علیه این پروژه را که شامل خدمات بیمه، بیمه اتکایی، آزمایش خط لوله، بازرسی و صدور گواهینامه است، اعمال کند. قانون حفاظت از امنیت انرژی از اول ژانویه به قانون تبدیل شد.

وزرای خارجه لهستان و اوکراین در یک مقاله مشترکی که در ۲۲ فوریه (۴ اسفند) در نشریه پولیتیکو منتشر شده، گفتند: “ما از جو بایدن، رئیس جمهور آمریكا می خواهیم تا از تمام ابزارهایی كه در اختیار دارد برای جلوگیری از اتمام پروژه استفاده كند.”

برای تکمیل این خط لوله باید ۱۵۰ کیلومتر لوله در زیر آبهای دانمارک و آلمان در دریای بالتیک نصب شود که توسط گازپروم، غول انرژی دولتی روسیه کنترل می شود. پیش بینی می شود سالانه ۱۰۰ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی از روسیه به آلمان منتقل شود.

آنها در مقاله خود نوشتند: “در مورد این موضوع، ایالات متحده همچنان از اهمیت بالایی برخوردار است … اگر این پروژه موفقیت آمیز باشد، روسیه می تواند مردم اوکراین را متقاعد کند که غرب به اصول خود و در نهایت امنیت و شکوفایی اوکراین اهمیتی نمی دهد.”

کولبه و راو گفتند که نورد استریم۲ “مربوط به امنیت انرژی آلمان، متحد و شریک نزدیک ما نیست”.

آنها گفتند: “ما به حق آلمان برای ابراز نظر خود احترام می گذاریم. اما همچنین به شدت معتقدیم كه این نوع پروژه ها را نمی توان از دریچه كوچك روابط دو جانبه دید، اما در عوض باید از منظر وسیع تری از منافع و امنیت اروپا به طور كلی به آنها توجه كرد.”

دولت بایدن در ۱۹ فوریه تحریم های دیگری را علیه یک کشتی روسی و مالک آن برای کار در خط لوله اعمال کرد.

با این حال، این اقدام بلافاصله توسط نمایندگان جمهوری خواه ناکافی دانسته و مورد انتقاد قرار گرفت.

دو وزیر خارجه هشدار دادند که “در این پروژه چیزهای زیادی در خطر است”.

آنها نتیجه گیری كردند: “حاكمان خودكامه در كرملین و جاهای دیگر باید پاسخگو باشند. غرب به رهبری آمریكا نباید از باج گیری، كه مغایر با آن چیزی است که ما طرفدار آن هستیم، بترسد”.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا