اجتماعیجهانسیاست

کوبا شاهد بزرگترین اعتراضات مردمی طی دهه‌های گذشته است

هزاران کوبایی روز یکشنبه ۲۰ تیر با شعار "آزادی" و خواستار کناره گیری میگل دیاز-کانل، رئیس جمهور، به اعتراضات خیابانی در هاوانا و سانتیاگو پیوستند.

هزاران کوبایی روز یکشنبه ۲۰ تیر با شعار “آزادی” و خواستار کناره گیری میگل دیاز-کانل، رئیس جمهور، در بزرگترین تظاهرات ضد دولتی طی دهه های گذشته به اعتراضات خیابانی در هاوانا و سانتیاگو پیوستند.

این اعتراضات در بحبوحه وخیم ترین بحران اقتصادی کوبا از زمان سقوط اتحاد جماهیر شوروی، متحد قدیمی آن و افزایش بی سابقه شمار ابتلایان به ویروس کرونا رخ می‌دهد. در حالی که مردم از کمبود کالاهای اساسی، سرکوب آزادی های مدنی و رسیدگی به شیوع کرونا ابراز خشم کردند.

هزاران نفر در مناطق مختلف هاوانا به خیابانها ریختند و فریادهای “دیاز-کانل استعفا” سر دادند. در مقابل، گروههای حامی حکومت با پرچم کوبا شعارهای “فیدل” سر می‌دادند.

رویترز گزارش داد، جیپ های نیروهای ویژه، با مسلسل هایی که پشت آن نصب شده بودند، در سراسر پایتخت دیده می شدند و حضور پلیس در خیابان‌ها حتی مدت ها پس از رفتن بیشتر معترضان به خانه تا ساعت ۹ شب، بسیار سنگین بود.

دیاز کانل، رئیس حزب کمونیست، بعد از ظهر یکشنبه در یک سخنرانی تلویزیونی این اعتراضات بی‌سابقه را به آمریکا نسبت داد.

دیاز كانل گفت این اعتراضات با كارزارهای تبلیغاتی که توسط “مزدوران” آمریكا در رسانه های اجتماعی به راه انداخته شده بود، مورد سوءاستفاده قرار گرفت. وی هشدار داد كه اعتراضات بعدی تحمل نخواهد شد.

شاهدان اعتراضات هاوانا به رویترز گفته‌اند که نیروهای امنیتی، با کمک نیروهای لباس شخصی، حدود دوازده معترض را بازداشت کردند.

در یک منطقه از هاوانا، معترضین عصبانیت خود را از اتومبیل خالی پلیس در آوردند و پس از واژگون کردن آن، به سمت آن سنگ پرتاب کردند. در جای دیگر، معترضین شعارهای “سرکوبگر” را علیه پلیس ضد شورش سر دادند.

مایکل بوستامانته، استادیار تاریخ آمریکای لاتین در دانشگاه بین المللی فلوریدا گفت، تظاهرات ضد دولتی در کوبا بزرگترین تظاهرات از تابستان ۱۹۹۴ تاکنون بود.

وی گفت: “در حالی که اکنون، آنها [معترضین] محدود به پایتخت نبودند؛ به نظر می رسد حتی از آنجا هم شروع نکردند.”

تظاهرات روز یکشنبه حوالی ظهر در شهرداری سن آنتونیو د لوس بانوس در استان آرتمیسا، هم مرز با هاوانا آغاز شد. ویدئوهای منتشر شده در شبکه های اجتماعی نشان می‌داد که صدها نفر از ساکنان شعارهای ضد دولتی سر می دهند و به روند واکسیناسیون و خاموشی های روزانه اعتراض می‌کنند.

دیاز-كانل رئیس جمهور کوبا، گفت: “ما از همه انقلابیون كشور، از همه كمونیست‌ها می خواهیم هرجا كه تلاش برای ایجاد این اغتشاشات باشد، به خیابانها بیایند”.

اعتراضات در هاوانا از ساعت ۳ بعدازظهر به وقت محلی آغاز شد.

بحران اقتصادی کوبا در دو سال اخیر وخیم تر شده است. حکومت کمونیستی علت اصلی آن را تحریم های ایالات متحده و همه گیری کرونا عنوان می‌کند؛ در حالی که مخالفان علت آن را بی کفایتی و یک سیستم تک حزبی به سبک شوروی می‌دانند.

اقتصاد سال گذشته کوبا ۱۰.۹٪ و از ژوئن ۲۰۲۱ حداقل ۲٪ منقبض شده است. بحران نقدی ناشی از این امر باعث شده است که کوبایی ها ساعت های طولانی برای تامین کالاهای اساسی در صف‌ها انتظار بکشند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا