آذربایجاناقتصادایرانسیاست

گزارش ای‌ان‌تی از فسادی که در ایران پشت بحران «کنترل مرغ» وجود دارد

نیروهای سپاه پاسداران، انتظامی و اداره اطلاعات با مراجعه به مرغداری‌ها در تبریز، مرند، اهر و دیگر مناطق آذربایجان، مرغ‌های آنها را به زور و تهدید با قیمت ارزان می‌خرند.

خصوصاً در سالهای اخیر با افزایش قیمت گوشت قرمز در ایران و کاهش قدرت خرید مردم، گوشت مرغ محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. اما اخیراً، مرغ، که تنها چاره مردم به عنوان گوشت است، از سفره‌های مردم پرواز کرده است.

این مواد غذایی که هر کیلو بیش از ۲۰ هزار تومن قیمت داشت، در بسیاری از شهرها نایاب شده و اعتراض فروشندگان را نیز در پی داشته است.

دولت در هفته های اخیر ادعا کرده است که تلاش می کند با فروش مرغ های ارزان قیمت به قیمت دولتی، قیمت های بازار را کنترل کند. در نتیجه، صف های طولانی برای خرید مرغ هایی تشکیل شد که به قیمت چند هزار تومن ارزان‌تر از قیمت آزاد آن فروخته می شدند.

به خصوص در زمان همه‌گیری ویروس کرونا، ده ها نفر در صف خرید مرغ دولتی برای خرید چند کیلو مرغ تجمع می‌کردند که این امر خطرات جدی در جهت شیوع این ویروس به همراه داشت. همچنین، این وضعیت گاهی اوقات تا مرز درگیری بین مردم که در صف خرید مرغ دولتی بودند پیش می‌رفت و در روزهای اخیر، چنین صحنه های ناراحت کننده ای به وفور در شبکه های اجتماعی دیده می شود.

اما مرغ‌هایی که دولت کیلویی ۱۵ هزار تومن می‌فروخت، این مرغ های ارزان قیمت از کجا آمده اند؟

به گزارش بخش فارسی گروه خبری ای‌ان‌تی، وقتی ریشه این مشکل را بررسی می کنیم، می بینیم که بخش دیگری از مردم، یعنی مرغداران، تحت ستم زیادی قرار گرفته اند.

بنابر گزارشات رسیده به ای‌ان‌تی، نیروهای سپاه پاسداران، انتظامی و حتی اداره اطلاعات با مراجعه به مرغداری‌ها در تبریز، مرند، اهر و بسیاری از مناطق آذربایجان، مرغ‌های آنها را به زور و با تهدید با قیمت ارزان خریداری می‌کنند.

اینگونه که، مامورین دولتی به مرغداری‌ها رفته و مرغ‌ها را با قیمت ۱۴ هزار تومن خریداری می كنند. این در حالیست كه قیمت واقعی آنها در مرغداریها برای عرضه به کشتارگاه ۱۷ هزار تومن می‌باشد. به این صورت، در حالی که پرورش دهندگان مرغ متحمل ضرر می‌شوند، محصولات آنها با نام حمایت دولت از مردم در بازار به فروش می‌رسد.

وقتی مرغداری ها به این وضعیت اعتراض می کنند، از مافیای دولتی غلات به آنها داده نمی شود یا آنها را به بهانه های مختلف مجازات می کنند. در قلب این ماجرا دولت ایران است؛ از یک طرف، هزینه پرورش مرغ را افزایش می دهد و از طرف دیگر، همان مرغی را که با زور و تهدید از مرغداری به قیمت ۱۴ هزار تومن خریده با هزار تومن سود، یعنی، ۱۵ هزار تومن برای مردم می‌فروشد. و همه اینها را تحت عنوان حمایت از مردم انجام می‌دهد.

در حال حاضر دو قیمت مرغ در بازار وجود دارد. یکی حدود ۲۰ هزار تومن است که مرغداران با سود ناچیزی آن را می فروشند، اما مردم قدرت خرید ندارد؛ چرا که بنا به دلایل مختلفی درآمد ندارد. دیگری، مرغی است که دولت به زور از مردم خریداری کرده و به قیمت ۱۵ هزار تومن می‌فروشد.

در هر دو مورد، هم صاحبان مرغداری، هم فروشنده و هم مصرف کننده در این شبکه ضرر می‌کنند و مافیای دولتی با این ترفندجیب خود را از پول مردم پر می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا