خاورمیانهسیاست

اولین سفر نتانیاهو به امارات بدلیل “بی‌احترامی” به ولیعهد اردن به تعویق افتاد

سفر روز پنجشنبه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل به امارات متحده عربی به دلیل ندادن اجازه عبور به هواپیمای نخست وزیر اسرائیل توسط اردن، به تعویق افتاد.

دفتر نتانیاهو در بیانیه‌ای که صادر کرده، داده نشدن اجازه عبور به هواپیمای او از آسمان اردن را “ظاهرا” ناشی از لغو دیدار حسین بن عبدالله، ولیعهد اردن، از مسجد الاقصی در بیت المقدس در روز چهارشنبه بود.

نتانیاهو در مورد نداده شدن اجازه عبور از سوی اردن گفت: “یک سوء تفاهم، مشکل در هماهنگی پروازهای من (به امارات متحده عربی) به دلیل حادثه دیروز مربوط به سفر ولیعهد اردن به مسجد الاقصی وجود داشته است.”

اما بر اساس گزارش‌ رسانه‌های اسرائیل، پادشاهی اردن از “بی‌احترامی” اسرائیل نسبت به ولیعهد اردن که قرار بود روز چهارشنبه به زیارت مسجدالاقصی در شرق بیت‌المقدس برود، خشمگین است و در یک اقدام تلافی‌جویانه، به هواپیمای بنیامین نتانیاهو اجازه عبور از حریم هوایی خود را نداده است.

اسرائیل گفته بود تعداد محافظان مسلح ولیعهد اردن، “بیشتر” از تعدادی است که پیش‌تر در شیوه‌نامه این سفر بین اردن و اسرائیل ذکر شده بود.

ولیعهد اردن نیز همراه با محافظان و هیئت ارشد سلطنتی به امان، پایتخت کشورش، بازگشت.

امارات متحده عربی سفر برنامه ریزی شده را که روز چهارشنبه رسانه های اسرائیلی آن را منتشر کردند، به طور رسمی تأیید نکرده است.

نتانیاهو بعداً گفت كه او و شیخ محمد بن زاید النهیان، ولیعهد ابوظبی، توافق كرده اند كه برای برنامه ریزی مجدد و همكاری در مبارزه با ویروس كرونا و در پروژه های بزرگ سرمایه گذاری همکاری كنند.

نتانیاهو در یک کنفرانس خبری گفت، امارات متحده عربی قصد دارد “سرمایه عظیم ۱۰ میلیارد دلاری … در پروژه های مختلف سرمایه گذاری کند … و ما در حال حاضر در مورد این پروژه های خاص مذاکره می کنیم.”

نتانیاهو جزئیات بیشتری درباره ماهیت این نوع پروژه ها ارائه نکرده و یا جدول زمانی برای تأمین بودجه و اجرای آنها ذکر نکرده است.

وی با اشاره به برنامه ای برای سهولت عبور و مرور افراد واکسینه شده در برابر ویروس کرونا، گفته بود که “خیلی زود” به امارات متحده عربی سفر خواهد کرد و اسرائیل و کشورهای حوزه خلیج می خواهند “گذرنامه سبز” بین دو کشور ایجاد کنند.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا