جهانخاورمیانه

یونان می‌گوید حملات حوثی‌ها به دلیل اقدام نیروی دریایی اروپا و آمریکا کاهش یافته است

کریستوس استیلیانیدس، وزیر کشتی‌رانی یونان، روز سه‌شنبه در مصاحبه‌ای به خبرگزاری رویترز گفت که همکاری‌های بیشتر نیروهای دریایی کشورهای مختلف در دریای سرخ طی یک هفته اخیر منجر به کاهش حملات حوثی‌های یمن به کشتی‌رانی بین‌المللی شده است.

یونان مقر ناوگان اروپایی است که به ماموریت ویژه دریایی به نام «آسپیدز»، واژه‌ای یونانی به معنای «سپر»، اعزام شده‌اند.

استیلیانیدس که در حاشیه مراسم هفته کشتی‌رانی در آتن صحبت می‌کرد، اظهار داشت: «این که طی یک هفته گذشته شاهد کاهش قابل توجه شمار و شدت این حملات بوده‌ایم، برای ما امری رضایت‌بخش است. واقعیت همین است.»

وی افزود: «این شاهد دیگری بر این مدعاست که جامعه بین‌المللی با قاطعیتی که از خود نشان می‌دهد می‌تواند این حملات را متوقف کند.»

ماموریت دریایی اتحادیه اروپا با نام «سپر» برای مقابله با حملات شبه‌نظامیان حوثی تحت حمایت ایران به کشتی‌رانی بین‌المللی در دریای سرخ و خلیج عدن از امسال آغاز شده است.

حوثی‌ها با ادعای حمایت از فلسطینی‌ها در جنگ غزه، حملات پهپادی و موشکی متعددی را به کشتی‌های خارجی که از دریای سرخ می‌گذرند، انجام داده‌اند و می‌گویند که این کشتی‌ها به نحوی با اسرائیل در ارتباط هستند.

استیلیانیدس که پیش از این نیز کمیسر اتحادیه اروپا بوده است، یادآور شد که کشتی‌رانی بین‌المللی از جنگ جهانی دوم به این سو شاهد چنین حملاتی نبوده است و این حملات «پیامدهای ملموس ژئوپلتیکی، تجاری، حقوقی و زیست‌محیطی داشته‌اند».

او گفت که کاهش این حملات طی یک هفته اخیر نشان داد که عملیات‌های دریایی اتحادیه اروپا و ایالات متحده مکمل یکدیگر برای تضمین آزادی حمل و نقل و تجارت در منطقه هستند.

حوثی‌ها تاکنون یک کشتی به نام روبی‌مار را غرق کرده و کشتی دیگری را نیز توقیف کرده‌اند. حملات آنها همچنین منجر به مرگ سه ملوان شده است.

آقای استیلیانیدس عنوان کرد، یونان نیز که در بخش حمل و نقل از نظر میزان عوارض و مالیات‌هایی که از عبور کشتی‌ها می‌گیرد جزو کشورهای برجسته محسوب می‌شود از این حملات تاثیر پذیرفته است و همین امر نیز باعث شد که آتن نقش رهبری را در ماموریت دریایی اتحادیه اروپا بر عهده بگیرد.

حوثی‌ها طی هفته های اخیر دست‌کم به دو کشتی یونانی حمله کرده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا