جهانسلامتی و زندگیسیاست

ترامپ سازمان جهانی بهداشت را تهدیدی کرد؛ وعده ۲ میلیاردی چین، حمایت اتحادیه اروپا

دونالد ترامپ گفت اگر رویه سازمان جهانی بهداشت «ظرف ۳۰ روز آینده بهبودی چشمگیری پیدا نکند» برای همیشه کمک‌  آمریکا به این سازمان قطع و در عضویتش تجدیدنظر خواهد شد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا امروز سه‌شنبه ۳۰ اردیبهشت در نامهٔ چهار صفحه‌ای خود به سازمان جهانی بهداشت که در حساب توییتری خود منتشر کرده از برخورد این سازمان با انتشار ویروس کرونا به‌ شدت انتقاد کرد.

آقای ترامپ در نامه‌ تازه‌اش خطاب به تدروس  آدهنوم رئیس سازمان جهانی بهداشت،  مشابه آنچه در روزهای اخیر گفته بود، این سازمان را متهم کرد که به طور مداوم گزارش‌ها در درباره شیوع ویروس کرونا در ووهان چین را نادیده گرفته است.

اما تازه ترین موضوع در نامه امروز آقای ترامپ، مورد خطاب قرار گرفتن دکتر تدروس آدهنوم گِبرِیِسوس، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت است که گفته «عمیقا نگران» واکنش این سازمان به ویروس کروناست.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین هشدار داده که «تنها راه پیش رو» آن است که این سازمان بتواند «عدم‌وابستگی خود به چین را عملا نشان بدهد.»

این در حالی‌ست که رئیس‌جمهوری چین دیروز دوشنبه ۲۹ اردیبهشت در نشست اعضای سازمان جهانی بهداشت وعده دو میلیارد دلار کمک به اقدامات علیه کووید-۱۹ به این نهاد بین‌المللی داده است.

در بخش دیگری از این نامه دونالد ترامپ مدعی شده که شی جین‌‌پینگ، رئیس جمهور چین بر سازمان جهانی بهداشت فشار آورده تا این سازمان در باره شیوع کرونا در چین وضعیت اضطراری اعلام نکند.

از سوی دیگر روز گذشته همزمان با نشست اعضای سازمان جهانی بهداشت، آقای ترامپ بار دیگر این نهاد را متهم به هم‌داستانی با چین کرده بود.

رییس جمهور ایالات متحده روز دوشنبه ۲۹ اردیبهشت گفت اگر او ممنوعیت‌های مسافرتی با چین اعمال نمی‌کرد، چه بسا شمار بیشتری از شهروندان آمریکا جان می باختند. در حالی‌که سازمان جهانی بهداشت با این ممنوعیت‌ها مخالف بود.

سخنگوی سازمان جهانی بهداشت در ۱۱ بهمن ماه گفته بود این نهاد مخالف بستن مرزها برای مدت طولانی ا‌ست، چراکه سبب می‌شود مبتلایان احتمالی بدون حساب و کتاب و بدون آن‌که رویت شوند بین کشورها رفت‌وآمد کنند و این خود به شیوع بیماری بیافزاید.

از سوی دیگر آقای آدهنوم تأکید کرده که سازمان جهانی بهداشت روز ۱۰ بهمن و در حالی که تنها ۱۰۰ مورد ابتلا به این بیماری در بیرون از چین ثبت شده بوده، وضعیت اضطراری اعلام کرده است.

این در حالی است که در نخستین ماه‌های شیوع این بیماری، کارشناسان سازمان جهانی بهداشت پیوسته تأکید داشتند که انتشار ویروس کرونا «محدود» است و شیوع آن حتی به اندازهٔ ویروس آنفلوآنزای فصلی هم نیست، رَویه‌ای که بعدها تغییر کرد و آنها اعلام کردند این ویروس بسیار سریع‌ منتشر می‌شود.

سرانجام این سازمان در  ۲۱ اسفند، بیماری کووید-۱۹ را بیماری همه‌گیر اعلام کرد در حالی که این بیماری تا آن زمان در کشورهایی نظیر ایران، ایتالیا و کرهٔ جنوبی هزاران نفر قربانی گرفته بود.

همچنین خبر می رسد که کمیسیون اروپا روز سه‌شنبه از سازمان جهانی بهداشت در برابر تهدیدات دونالد ترامپ،حمایت کرد.

ویرجینی باتو هنریکسون، سخنگوی کمیسیون اروپا روز سه‌شنبه ۳۰ اردیبهشت پس از نشست مجمع سالانه سازمان جهانی بهداشت به خبرنگاران گفت که همکاری‌های بین‌المللی برای کنترل ویروس کرونا «تنها گزینه مؤثر و نتیجه‌بخش برای پیروزی در این مبارزه» است.

خانم هنریکسون در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات دونالد ترامپ درباره سازمان جهانی بهداشت گفت: «اکنون زمان نشان دادن همبستگی است نه متهم کردن یا تضعیف همکاری‌های چند جانبه بین‌المللی.»

به گزارش یورونیوز خانم هنریکسون همچنین افزود: «ما در حال تصویب قطعنامه‌ای هستیم که در ساعات آینده آماده می‌شود، قطعنامه‌ای که توسط اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن در مجمع جهانی بهداشت ارائه شده است. اتحادیه اروپا هم اکنون بودجه بیشتری برای حمایت از این تلاش‌های سازمان جهانی بهداشت فراهم کرده است.»

اریک مامر، سخنگوی رئیس اتحادیه اروپا نیز در این نشست مجازی درباره بودجه اروپایی مورد بحث گفت : «امروز ما ۱۲۲ میلیون یورو دیگر از پروژه موسوم به “افق ۲۰۲۰” برای پروژه‌های تحقیقاتی اضطراری مورد نیاز برای مهار کرونا را تصویب کردیم. این تحققِ بخشی از تعهد ۱.۴ میلیارد یورویی کمیسیون اروپا به پیشنهاد کمک جهانی به مابرزه علیه کروناست که رئیس کمیسیون در تاریخ ۴ مه روند آن را آغاز کرده است.»

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا