جهان

سازمان ملل متحد روسیه در فهرست سیاه کشورهای «کودک‌کش» قرار داد

سازمان ملل متحد روسیه را در فهرست سیاه کشورهایی قرار داده است که در جنگ و اقدامات نظامی خود کودکان را هدف قرار می‌دهند.

خبرگزاری‌های رویترز و آسوشیتدپرس می‌گویند بر اساس پیش‌نویس گزارش سالانه سازمان ملل متحد درباره جنگ و کودکان روسیه به دلیل حملات متعدد و کور علیه شهروندان و به ویژه کودکان در این فهرست سیاه قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد گفته است شمار بالای نقض حقوق کودکان و خشونت علیه آنها در سال ۲۰۲۲ و موارد متعدد حمله به مدارس و بیمارستان‌های اوکراین تکان‌دهنده است. آقای گوترش گفته است از بازداشت کودکان اوکراینی و انتقال برخی از آنها به روسیه به شدت نگران است.

گزارش سالانه سازمان ملل متحد درباره جنگ و کودکان قرار است سه‌شنبه آینده منتشر شود.

دبیرکل سازمان ملل متحد گفته است که نیروهای نظامی روسیه و گروه‌های مسلح وابسته به آن ۴۸۰ بار به مدارس و بیمارستان‌های اوکراین حمله کرده‌اند. براساس این گزارش در سال ۲۰۲۲، ۱۳۶ کودک اوکراینی کشته شده اند و ۵۱۸ کودک در این کشور مجروح شده‌اند.

به گزارش رویترز آقای گوترش در این گزارش از روسیه خواسته‌است به تعهدات خود طبق قوانین بین‌الملل عمل کند و از جمله با پرهیز از حمله به مدارس و بیمارستان‌ها از جان کودکان حفاظت کند.

دبیر کل سازمان ملل متحد در عین حال از مسکو خواسته تغییر در ملیت کودکان اوکراینی که به روسیه منتقل شده‌اند اعمال نکند.

ماریا لووا بلوا، کمیسر ویژه سازمان ملل در حقوق کودکان روسیه را متهم به ربودن کودکان اوکراینی کرده است.

این گزارش در عین‌حال نیروهای اوکراینی را در مرگ ۸۰ کودک و زخمی شدن ۱۷۵ کودک دیگر مقصر خوانده و آنها را عامل ۲۱۲ مورد حمله به بیمارستان و مدرسه خوانده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا