ایرانجهان

کانادا مدیرعامل مترو تهران و یک نماینده مجلس را به دلیل مشارکت در سرکوب زنان تحریم کرد

کانادا، هم‌زمان با روز جهانی زن دو مقام دیگر جمهوری اسلامی را به اتهام مشارکت در سرکوب خشونت‌آمیز زنان و دختران در ایران، مورد تحریم قرار داده است. در همین حال، فرمانده سابق سپاه نیز تاکید کرده که فعالیت حجاب‌بانان به همه ایستگاه‌های مترو گسترش خواهد یافت.

ملانی جولی، وزیر امور خارجه کانادا، روز جمعه هشت مارس، هم‌زمان با روز جهانی زن اعلام کرد که دولت این کشور دو مقام دیگر جمهوری اسلامی را به اتهام مشارکت در سرکوب خشونت‌آمیز زنان و دختران در ایران، مورد تحریم قرار داده است.

دفتر وزیر امور خارجه کانادا، با انتشار اعلامیه‌ای، گفت:« مسعود درستی، مدیر عامل مترو تهران و زهره الهیان، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، از موقعیت و نفوذ خود برای فراخوان یا اجرای اقدام‌های سرکوبگرانه فزاینده علیه زنان و دختران در ایران سوءاستفاده کرده‌اند.»

هم‌زمان با این اقدام، عزیز جعفری، فرمانده سابق سپاه پاسداران تاکید کرده جمهوری اسلامی می‌خواهد با توسعه اقدامات خود، «بساط فتنه بی‌حجابی را زودتر خنثی کند.»

در بیانیه وزیر امور خارجه کانادا گفته شده است:« مسعود درستی، قانون حجاب اجباری در حمل و نقل عمومی را اجرا می‌کند و زهره الهیان، خواهان مجازات اعدام برای معترضان دستگیرشده در خیزش «زن، زندگی، آزادی» است.

در بیانیه وزیر امور خارجه کانادا تاکید شده است که زنان و دختران ایرانی با سرکوب روبه‌رو هستند و به‌دلیل ابراز وجود یا مطالبه حقوق اولیه خود، در معرض خطر آسیب و یا مرگ قرار می‌گیرند.

از زمان کشته شدن مهسا ژینا امینی، کانادا تا کنون ۱۵۵ فرد و ۸۷ نهاد حکومتی را تحریم کرده است. افرادی که در فهرست تحریم‌های کانادا قرار می‌گیرند از حق سفر به این کشور محروم و از انجام هرگونه تجارت با کانادایی‌ها منع می‌شوند.

مهسا ژینا امینی، روز ۲۲ شهریور ماه گذشته به اتهام «بدحجابی» از سوی پلیس بازداشت شد و سه روز بعد در ۲۵ شهریور در بیمارستان جان باخت.

کشته شدن مهسا امینی به اعتراضات گسترده‌ای در سراسر ایران انجامید و سرآغاز خیزش زن، زندگی، آزادی شد.

در ۹ مهر ماه امسال نیز، آرمیتا گراوند، دانش‌آموز کلاس یازدهم هنرستانی در تهران، در مترو مورد حمله حجاب‌بانان قرار گرفت و به کما رفت. او پس از ۲۸ روز در بیمارستان فجر جان باخت.

نیروهای وابسته به حکومت که از آنها به عنوان حجاب‌بان یاد شده، از مردادماه امسال در مترو تهران مستقر شدند و در ماه‌های اخیر بر شدت فعالیت‌ها و برخوردهای خشن خود با زنان و دختران افزوده‌اند.

عزیز جعفری، فرمانده سابق کل سپاه پاسداران و فرمانده کنونی قرارگاه بقیه‌الله الاعظم سپاه، روز جمعه ۱۸ اسفند، در اولین مراسم « تجلیل از آمران به معروف و ناهیان از منکر» گفت:‌ «فعالیت‌های آمران به معروف در مترو تئاترشهر متوقف نخواهد شد و می‌خواهیم با توسعه اقدامات خود، زودتر بساط فتنه بی‌حجابی را خنثی کنیم.»

او خطاب به اعضای قرارگاه قاسم، افزود: «به فکر توسعه اقدامات خود باشید. با همکاری شهرداری تهران در کنار مترو تئاترشهر، در سایر ایستگاه‌های مترو هم باید فعالیت خود را شروع کنیم. همان‌گونه که در انتخابات هر کس باید اطرافیان خود را به انتخابات دعوت می‌کرد شما هم اطرافیان خود را برای امر به معروف دعوت کنید. البته حتی اگر در سایر ایستگاه‌ها هم کارمان را توسعه ندهیم، فعالیت‌های ما در مترو تئاترشهر متوقف نخواهد شد.»

او گفت: «حسرت می‌خورم به دلیل مشکل جسمی نمی‌توانم در کف میدان همراه شما باشم. کشف حجاب معضل بزرگ فرهنگی ماست که می‌تواند تیشه به ریشه انقلاب بزند.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا