ایراندانش و فن آوریفرهنگ و هنر

آرشیو دیجیتالی نشریات ایران از قاجار تا امروز در دسترس همگان قرار گرفت

سامانه نشریات ایران که بایگانی دیجیتالی و جامع نشریات ایران از دوره‌ی قاجار تا به امروز است، با امکان دسترسی رایگان برای عموم، روز دوشنبه ۳ مرداد، افتتاح شد.

«سامانه نشریات ایران» یکی از چهار سامانه‌ای است که سازمان اسناد و کتابخانه‌ی ملی ایران در پروژه‌ای اقدام به راه‌ندازی آ‌نها کرده است. «شبکه‌ کتابخانه‌های کشور»، «پایگاه نسخ خطی» و «بانک اسناد»، دیگر بخش‌های این پروژه است که از میان آن‌ها «سامانه نشریات ایران از دوره‌ی قاجار تا به امروز» برای عموم مردم جذاب‌تر به نظر می‌رسد.

به گفته‌ی سمیه توحیدلو، از دست‌اندرکاران این پروژه، «با توجه به قابلیت جست‌وجو در فهرست‌ها این اولین و جامع‌ترین سامانه نشریات ایران به شمار می‌آید.»

در همین زمینه، اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، با بیان این‌که «تا پیش از این اقدامی برای جمع‌آوری نهایی اسناد حتی از سمت وزارت ارشاد اسلامی صورت نگرفته است»، گفت: «۶۴ هزار نشریه، بولتن و مجله در این سامانه جمع‌آوری و در اختیار عموم مردم قرار گرفته ‌است.»

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در مورد چهارمین سامانه، یعنی بانک اسناد گفت: «اما لزوماً اسنادی در این دایره قرار خواهند گرفت که مرتبط با امنیت ملی و یا هویت منطقه‌ای و قومی کشور نباشند؛ چرا که از آشکار کردن این اسناد ناگزیر هستیم.»

دست‌اندرکاران راه‌اندازی این چهار سامانه از کاربران و پژوهشگران خواسته‌اند خطاهای احتمالی هنگام استفاده از آنها را به مدیران پروژه اعلام کنند. استفاده از این سامانه‌ها رایگان اعلام شده، اما ثبت‌نام با ای‌میل الزامی است.

آرشیو «نشریات ایران از دوره‌ی قاجار تا به امروز» می‌تواند منابع ارزشمندی را برای محققان این حوزه فراهم کند. برای ورود به این سامانه‌ می‌توانید به اینجا کلیک کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا