خاورمیانه

تأکید روزنامه‌های ایران بر ارتباط حمله به اسرائیل با «سخنرانی خامنه‌ای علیه عادی‌سازی روابط»

روزنامه جوان، نزدیک به سپاه پاسداران، حملهٔ غافلگیرکننده و بی‌سابقه حماس به اسرائیل فقط چند روز بعد از سخنان علی خامنه‌ای علیه «عادی‌سازی رابطهٔ کشورها با اسرائیل» را «بسیار عبرت‌آموز» خوانده است.

روزنامهٔ کیهان نیز این حمله را واکنشی به «حملهٔ پنج‌شنبه به دانشگاه افسری حمص سوریه» و همچنین اقدامی برای جلوگیری از بر هم خوردن «توازن» در منطقه عنوان کرد و همزمان خواهان «نابود کردن فرماندهی نیروهای نظامی آمریکا در سوریه» شد.

روزنامهٔ اعتماد هم وقوع این حمله را نشان تشکیل «يک اتاق جنگ مشترک» علیه اسرائیل عنوان کرد.

با ادامه روند عادی‌سازی کشورهای منطقه با اسرائیل و چشم‌انداز بهبود روابط ریاض با تل‌آویو، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز سه‌شنبه یازدهم مهر طی یک سخنرانی برای سفیران کشورهای اسلامی در این مورد ابراز نارضایتی کرد و باری دیگر خواستار «ریشه‌کن شدن» اسرائیل و «مرگ» آن کشور «از خشم» شد.

او گفت که «نظر قطعی جمهوری اسلامی این است که دولت‌هایی که قمار عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی را برای خودشان سرمشق کار قرار می‌دهند ضرر خواهند کرد، باخت منتظر اینهاست؛ دارند اشتباه می‌کنند. به قول اروپایی‌ها روی اسب بازنده شرط‌بندی می‌کنند.»

حمله «عبرت‌آموز»

روزنامهٔ جوان حملهٔ روز شنبه به اسرائیل را «در طول تاریخ شکل‌گیری اسرائیل» بی‌نظیر خواند و نوشت: «اين عمليات، تاريخ شكل‌گيری تا فروپاشی» اسرائیل را به «دو دوره قبل و بعد از عمليات طوفان الاقصی تقسيم می‌كند».

این روزنامه نزدیک به سپاه پاسداران تأکید کرد که «هم‌زمانی اين عمليات غافلگيركننده» با سخنرانی علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در ۱۱ مهر ماه دربارهٔ مخالفت با عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با اسرائیل «بسيار عبرت‌آموز است.»

روزنامهٔ جوان به‌ویژه اشاره کرد که علی خامنه‌ای در این سخنرانی گفته است که «نظر قطعی جمهوری اسلامی اين است كه دولت‌هایی كه قمار عادی‌سازی» با اسرائیل را «برای خودشان سرمشق كار قرار می‌دهند ضرر خواهند كرد» و «باخت منتظر اين‌هاست.»

روزنامه رسالت نیز حمله حماس به اسرائیل را «عملیاتی گسترده و راهبردی» علیه «عادی‌سازی» روابط میان کشورهای منطقه با اسرائیل خواند و این حملات را «عادی‌سوزی» توصیف کرد.

این روزنامه نوشت: «ده‌ها اسرائیلی در حالی کشته، زخمی و اسیر شدند که تا همین چند روز پیش، برخی کشورهای منطقه به دنبال عادی‌سازی روابط با اسرائیل بودند.

دود و آتش ناشی از حمله هوایی اسرائیل به غزه در عصر روز شنبه

دور تازه درگیری‌ها میان اسرائیل و فلسطینی‌ها چگونه آغاز شد؟

«برهم زدن توازن»

در همین حال اما روزنامه کیهان که تحت نظر نماینده علی خامنه‌ای منتشر می‌شود در سرمقاله شماره یک‌شنبه ۱۶ مهر خود دلایل دیگری از جمله «حمله اخیر به دانشکده افسری حمص سوریه» و اقدامات اسرائیل برای تغییر توازن در منطقه را از جمله دلایل این حمله عنوان کرد.

کیهان حمله حماس به اسرائیل را «عملیات پیچیده و چندوجهی اطلاعاتی، مخابراتی و عملیاتی» گروه‌های عضو «مقاومت فلسطین» خواند و افزود این حمله «ضربه‌ای هولناک و غیرقابل جبران» به اسرائیل وارد کرده است.

این روزنامه تأکید کرد که «اسرائیل باید تاریخ خود را به «دو بخش تا روز شنبه ۱۶ مهر، ۷ اکتبر، و از روز شنبه به بعد تقسیم کند و در انتظار فروپاشی مطلق و کامل بنشیند.»

سرمقاله‌نویس کیهان با اشاره به این‌که حماس این‌بار در حمله به اسرائیل «از یک تاکتیک نظامی جدید و بی‌سابقه استفاده کرد»، افزود: «آنان با استفاده از خودروی نظامی به شهرک‌های مجاور غزه حمله‌ور شدند» و همزمان «تصاویر این نفوذ هم از طریق موبایل‌ها به فضای مجازی راه یافت و وحشت اسرائیلی‌ها را دو چندان کرد.»

این روزنامه با اشاره به حمله اخیر به «دانشکده نظامی حمص سوریه» و آنچه «هجوم شهرک‌نشینان به مسجدالاقصی و ممانعت از ورود مسلمانان» خواند، نوشت: به ویژه «حمله روز پنجشنبه به دانشکده نظامی حمص سوریه، از نظر نوع عملیات و حجم تلفات، طی ۳ تا ۴ سال گذشته واقعه‌ای جدید به حساب می‌آید.»

کیهان «اسرائیل و ترکیه» را به دست داشتن در حمله روز پنج‌شنبه به دانشکده نظامی حمص سوریه» و «همکاری اطلاعاتی مشترک» برای این حمله متهم کرد و نوشت: «این دو واقعه به احتمال خیلی زیاد مرتبط با یکدیگر بوده و برای برهم زدن توازنی که در ماه‌های اخیر به‌طور آشکار به سمت مقاومت سنگینی می‌کرد، صورت گرفته است».

این روزنامه که تحت نظر نماینده علی خامنه‌ای اداره می‌شود، با تأکید بر این‌که «تحولات سوریه و فلسطین در واقع نه فقط از نظر زمانی به یکدیگر وصل هستند بلکه از حیث مبدأ و منشأ هم حقیقت واحدی را نشان می‌دهند» تأکید کرد که «رخدادهای اخیر سوریه و کرانه باختری و غزه از تشدید تنش و وضعیت نسبتا جدید حکایت می‌کند».

کیهان همچنین با اشاره به آن‌چه «نقش آشکار آمریکا در هر فعل و انفعالی که علیه دولت سوریه [دولت بشار اسد]» خواند، «گرانیگاه تروریسم در سوریه» را «سرفرماندهی پنتاگون در سوریه» خواند و تأکید کرد که «نابودی این سرفرماندهی» به «قطع مداخله نظامی خارجی در سوریه» منجر می‌شود.

این روزنامهٔ تحت نظر علی خامنه‌ای همچنین از گروه‌های تحت حمایت جمهوری اسلامی در سوریه به عنوان «مقاومت در سوریه» نام برد و افزود که این گروه‌ها «دو کارکرد اساسی» دارند که «یک کارکرد آن تهدید مستقیم امنیتی و نظامی اسرائیل است» و کارکرد دیگر آن پشتیبانی تسلیحاتی از گروه‌های فلسطینی «در کرانه باختری و غزه» و به ویژه تسلیح این گروه‌ها در کرانه باختری است.

«تشكيل يک جبهه و يک اتاق جنگ مشترک»

روزنامه اعتماد نیز در تیتر یک خود با اشاره به «حمله حماس به قلب اسرائیل» آن را «ضربه‌ای مهلک به اسرائیل» توصیف کرد و نوشت: «از جمله مهم‌ترين تحولاتی كه طی روز شنبه صورت گرفت، اين است كه عمليات نظامی عليه اسرائيل توسط شاخه نظامی حماس يعنی گردان‌هاي القسام كليد خورد، اما بلافاصله گردان‌های المجاهدين، گردان‌های شهدای الاقصی شاخه نظامی فتح و سرايا القدس به عنوان شاخه نظامی جهاد اسلامی» نیز «اعلام كردند در عمليات توفان‌الاقصی شركت می‌كنند.»

این روزنامه همچنین طی یادداشتی تأکید کرد که حمله حماس به اسرائیل که «عنصر غافلگیری که در این حمله مشهود بود،موجب شكست بزرگ اطلاعاتی» اسرائیل شده است و «موساد، شين‌بت، شاباک و آمان نتوانستند تحركات عملیاتی حماس و جهاد اسلامی را رصد و رهگيری كنند.»

روزنامهٔ اعتماد در این یادداشت همچنین حمله روز شنبه حماس و جهاد اسلامی فلسطین به اسرائیل را نشان «تشكيل يک جبهه و يک اتاق جنگ مشترک» با شركت چندین گروه فلسطینی عنوان کرد.

حسن هانی‌‌زاده نویسنده یادداشت روزنامه اعتماد درباره اینکه چرا «حماس در اين شرايط زمانی به‌ طور ناگهانی به اسرائيل حمله كرد»، مانند سرمقاله‌نویس کیهان، «حمله به دانشكده نظامی حمص سوريه» را به «هواپيماها و پهپادهای اسرائیلی» نسبت داد و حمله حماس را واکنشی به آن عنوان کرد.

یادداشت‌نویس اعتماد همچنین عنوان کرد که یکی دیگر از اهداف حمله حماس به اسرائیل، «پايان دادن به ماجراجویی‌های كابينه افراطی بنيامين نتانياهو» بوده است.

روزنامه جمهوری اسلامی در تیتر یک خود با اشاره به «حمله غافلگیرانه حماس به اسرائیل»، آن را «ضربه‌ای سنگین» به اسرائیل توصیف کرد.

این روزنامه همچنین در سرمقاله شماره یک‌شنبه خود تاکید کرد که این حمله «ثابت می‌کند اسرائیل همان بیت‌العنکبوت است که حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان پیشتر درباره سست بنیان بودن اسرائیل بر زبان آورده است.»

جمهوری اسلامی نیز نوشت، مهمترین پیام حمله حماس به اسرائیل این است که «بر خلاف ادعای اسرائیل مبنی بر برخورداری از دستگاه‌های جاسوسی پرنفوذ در تمام منطقه»، آنها نتوانستند از «عملیات گسترده و ترکیبی حماس» با خبر شوند.

این روزنامه همچنین «ورود اعضای گروه‌های فلسطینی به عمق خاک اسرائیل» و کشتن شماری از شهروندان این کشور و به غنیمت گرفتن برخی تسلیحات را «یک تحول بزرگ» خواند.

روزنامه ایران، ارگان مطبوعاتی دولت جمهوری اسلامی، نیز در تیتر یک خود حمله به اسرائیل را «زخم کاری» توصیف کرد و نوشت: در پی حمله حماس در «شنبه تاریخی» به اسرائیل «صحنه‌هایی خلق شد که گویی سکانسی از صحنه‌های آخرالزمانی است.»

این روزنامه افزود که «قدرت ایدئولوژیک و تکنولوژیک گروه‌های وابسته به «مقاومت»، به کابوسی برای اسرائیل تبدیل شده‌اند و «این در حالی است که هنوز هزاران موشک نقطه‌زن مقاومت مورد استفاده قرار نگرفته است.»

روزنامه «وطن‌ امروز» نیز در سرمقاله خود حمله حماس به اسرائیل را «تحقیر اسرائیل» خواند و تاکید کرد که «مفاجات کبری یا غافلگیری بزرگ» ایده حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان بوده و « نه موشکباران، بلکه عملیات زمینی» علیه اسرائیل است که «حالا پیش از حزب‌الله لبنان» گروه حماس و جهاد اسلامی فلسطین آن را به «عجیب‌ترین شکل» اجرا کردند.

این روزنامه همچنین تأکید کرد که «اسیرگیری» از میان اسرائیلی‌ها یکی دیگر از ویژگی‌های این حمله بود و «به نظر می‌رسد در دستور کار اصلی گروه‌های مقاومت» قرار گرفته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا