ایرانسلامتی و زندگی

آمار مبتلایان و جان‌باخته‌گان کرونا در ایران؛ آمار فوتی‌ها ۱۰ هزار شد

سخنگوی وزارت بهداشت ایران از ۲۵۳۱ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور و افزایش شمار بیماران کووید-۱۹ به ۲۱۲ هزار و ۵۰۱ نفر تا ظهر امروز چهار‌شنبه ۴ تیر خبر داد.

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت ایران همچنین، از جان باختن ۱۳۳ تن دیگر در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد. به این ترتیب آمار کل جان باخته‌گان ویروس کرونا در ایران به ۹ هزار و ۹۹۶ نفر رسید.

به گفته خانم لاری، از تعداد کل مبتلایان، ۲ هزار و ۸۶۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت ایران تا کنون ۱۷۲ هزار و ۹۶ نفر هم بهبود یافته اند.

همچنین تا کنون ۱ میلیون و ۵۰۲ هزار و ۵۲۵ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در ایران انجام شده است.

خانم لاری همچنین گفت استان‌های احواز (خوزستان)، کردستان، هرمزگان، بوشهر و بعضی از مناطق استان‌های فارس، لرستان، کرمانشاه و گلستان در وضعیت قرمز قرار دارند.

این درحالیست که مهدی محمدی رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگا علوم پزشکی کرمانشاه امروز چهارشنبه چهارم تیر، در گفتگو با ایسنا اعلام کرد «در حال حاضر بطور میانگین در هر ساعت حدود ۹ نفر در استان به کرونا مبتلا شده و به جمع بیماران کرونایی استان اضافه می‌شوند.»

همچنین رضا نجاتی سخنگوی ستاد مدیریت کرونا در احواز با اشاره به آخرین وضعیت شیوع کرونا در این خطه اعلام کرد: «هر چند برخی شهرستان‌ها قرمز اعلام شده است اما همه شهرستان‌های احواز (خوزستان) درگیر کرونا هستند؛ نگران هستیم که خوزستان وارد مرحله‌ای شود که ظرفیت‌های ایجاد شده توسط دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی مشکل‌ساز شود.»

آقای نجاتی عنوان کرد: «درست است که در برخی موارد از مردم انتظار همکاری داریم و گلایه‌هایی داریم اما بخشی از کارهای ما نیز باید مدیریت شوند. حضور مردم در بانک‌ها و دفاتر پیشخوان قابل توجه است؛ خرید خودرو، سهام عدالت، مسکن ملی یا حتی کاهش انتقال مبلغ پول و نیاز به مراجعه به بانک و موارد دیگر همه باعث حضور بیشتر مردم در جامعه می‌شود در حالی که باید شرایط برای حضور مردم در بانک‌ها و دفاتر پیشخوان کاهش یابد.»

سخنگوی ستاد مدیریت کرونا در احواز بیان کرد: «فشار روحی روانی به مردم وارد شده است و به همین اندازه استرس، باید توجهات افزایش یابد و رفتارهای اجتماعی‌مان را تغییر دهیم. به خانواده‌های درگیر کرونا به ویژه کسانی که عزیزی از دست داده‌اند فشار روحی و روانی زیادی وارد شده است. فشار روحی و روانی نیز به کادر بهداشت و درمان وارد شده و استرس دارند که بیماری را به افراد خانواده‌شان منتقل نکنند.»

از سوی دیگر مهدی قلیان اول، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت که نتیجه ۴۰ درصد از آزمایش کرونا مراجعه‌کنندگان به مراکز خدمات جامع سلامت مشهد مثبت است.

مهدی قلیان اول، با اشاره به افزایش درصد مبتلایان به کرونا در مشهد، گفت: «درگذشته نتیجه آزمایش کرونای افراد مشکوک به کرونا در مشهد در گذشته بین ۲۰ تا ۲۵ درصد مثبت بود ولی در هفته‌های اخیر آمار مبتلایان به کرونای سرپایی رشد چشمگیری یافته و به بیش از ۴۰ درصد رسیده است.»

همچنین ستاد مقابله با کرونا در ورزش اعلام کرد «استخرهای سرپوشیده با رعایت فاصله مجاز مطابق دستورالعمل صادره از وزارت بهداشت و با ۵۰ درصد ظرفیت در مناطق زرد شروع به فعالیت کنند.»

این ستاد روز سه‌شنبه سوم تیر، در اطلاعیه شماره ۱۷ خود، اضافه کرد انجام ماساژ و استفاده از جکوزی و سونای مرطوب ممنوع است.

از سوی دیگر محسن بیرانوند، فرماندار شهرستان ماهشهر از اعلام وضعیت فوق العاده در این شهرستان به دلیل افزایش مبتلایان به ویروس کرونا به مدت یک ماه خبر داد.

دکتر عبدالرضا فاضل رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان نیز روز دوشنبه دوم تیر اعلام کرد که «٣٨ کودک مشکوک به ویروس کرونا در بیمارستان های گرگان و گنبدکاووس بستری هستند.»

استاندار ایلام نیز روز دشنبه، ضمن انتقاد از ممنوعیت آمار استانی ابتلا به کرونا، گفت: عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حضور در مراسمات جشن و عزا از مهمترین عوامل رشد آمار مبتلایان به کرونا در استان است.

وی همچنین گفت آمار مبتلایان به کرونا در استان به شدت در حال افزایش است و این بسیار نگران کننده است.

به گزارش ایسنا قاسم سلیمانی‌دشتکی خواستار اعلام عمومی مباحث کرونا و در جریان قرارگرفتن مردم در این خصوص شد و گفت: دستگاه های متولی چون صدا و سیما و رسانه ها مردم را در جریان روند ابتلا موارد پیشگیری قرار بدهند و در این زمینه آگاهی بخشی کنند.

همچنین روز پنجشنبه ۲۹ خرداد، کادر درمان استان هرمزگان نامه‌ای هشدارآمیز خطاب به مقامات ارشد جمهوری اسلامی نوشته و از «عدم مدیریت صحیح و علمی تصمیم گیرندگان کشوری» انتقاد کرده و نسبت به «فروپاشی سیستم درمان استان» هشدار داده بودند.

در پایان خطاب به استاندار هرمزگان گفته شده که «آنچه امروز در استان هرمزگان شاهد آن هستیم از دست رفتن جان و سلامت شهروندان مظلوم و بی گناهی است که قربانی ناآگاهی خویش و سو مدیریت تصمیم گیرندگان اجرایی هستند.»

نویسندگان نامه افزودند: «کادر درمان استان دیگر توان ادامه کار را ندارد و همچون مردم نفسهای آخر را می کشد،لذا مجدانه خواستار اجرایی شدن موارد پیشنهادی فوق هستیم ،پیش از آنکه شاهد فروپاشی سیستم درمان استان و افزایش فاجعه آمیز قربانیان باشیم.»

با افزایش آمار مبتلایان به ویروس کرونا ۳ تن از چهره‌های پزشکی کشور به رییس جمهور درباره بازنگری روند جاری مقابله با کرونا نامه نوشتند.

بنابر اعلام روابط عمومی سازمان نظام پزشکی، در نامه مشترک، ایرج فاضل،رییس مجمع انجمن‌های علمی گروه پزشکی، محمدرضا ظفرقندی رییس کل و مصطفی معین رییس شورای عالی سازمان نظام پزشکی، در نامه‌ای مشترک به رییس جمهور، ضمن ابراز نگرانی از اوج‌گیری مجدد کرونا و افزایش مناطق قرمز، بازنگری دولت در روند جاری را خواستار شدند.

از سوی دیگر حسن روحانی، روز سه‌شنبه ۲۷ خرداد در جلسۀ ستاد هماهنگی اقتصادی دولت از منتقدان خود خواست که «به افزایش انتظارات جامعه دامن» نزنند و این کار را «برخلاف مصالح کشور و جامعه» دانست.

ایرج حریرچی معاون وزارت بهداشت ایران نیز می‌گوید شمار جان‌باختگان ایران در جنگ ایران و عراق روزانه ۶۶ نفر بود، اما در حال حاضر کرونا هر روز جان ۱۰۰ نفر را در کشور می‌گیرد.

همچنین، احسان مصطفوی، رییس مرکز تحقیقات بیماری‌های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور ایران سه‌شنبه ۲۰ خرداد اعلام کرد که «احتمال آلودگی ۱۵ میلیون تن در کل ایران» و «حدود ۱۰ درصد آلودگی» در شهر تهران وجود دارد.

وی همچنین گفت «تاکید می‌کنم که آلوده شدن با ابتلا به شکل‌های بالینی بیماری متفاوت است و گفته می‌شود حدود یک سوم جمعیت آلوده ممکن است فرم‌های بدون علامت بیماری را داشته باشند.»

آقای مصطفوی با اعلام اینکه علت افزایش موارد کرونا در ایران طی روزهای اخیر به‌علت بازگشایی‌ها بوده است افزود، «استان‌های احواز (خوزستان)، آذربایجان‌های شرقی و غربی، کردستان و هرمزگان استان‌هایی هستند که نسبت به سایر استان‌ها، درگیری بیشتری را با بیماری دارند.»

این در حالیست که سعید نمکی وزیر بهداشت روز دوشنبه ۱۲ خرداد با ابراز نگرانی از عادی انگاری کرونا از سوی مردم و برخی مسوولان و فشار برای برخی بازگشایی‌ها، گفت «با این روالی که اکنون می‌بینم، ما دقیقه ۹۰ از گوشه‌های زمین گل خواهیم خورد.»

آقای نمکی همچنین گفته که «در روزهای اول کرونا دیدیم که پزشک و پرستاران ما با سختی کار می کنند. متاسفانه عده ای این دستاورد بزرگ را ساده انگاشتند و تصور کردند که به راحتی همه چیز مهار شد و دیگر کرونا نداریم.»

معاون کل وزارت بهداشت نیز دیروز گفت به دنبال روند ابتلا به کووید ۱۹ در استان‌های جنوبی کشور، فرضیه عدم انتقال ویروس کرونا در مناطق گرمسیری رد شده است، اما همچنان نگران تاثیر حضور افراد در فضاهای بسته هستیم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا