ایرانجهان

مأموریت گزارشگر ویژه حقوق‌بشر در امور ایران برای یک سال دیگر تمدید شد

در نشست شورای حقوق‌بشر سازمان ملل متحد، مأموریت «جاوید رحمان» گزارشگر ویژه این نهاد بین‌المللی در امور حقوق‌بشر ایران به مدت یک سال دیگر تمدید شد.

شورای حقوق‌بشر سازمان ملل متحد در نشست روز سه‌شنبه، سوم تیر خود رأی به تمدید مأموریت «جاوید رحمان» گزارشگر ویژه این سازمان در امور حقوق‌بشری مربوط به ایران داد.

بر اساس گزارشات، این تصمیم طی قطعنامه‌ای در رابطه با وضعیت حقوق‌بشر در ایران با ۲۲ رأی موافق، ۸ رأی مخالف و ۱۵ رأی ممتنع به تصویب رسید.

شورای حقوق‌بشر سازمان ملل متحد با این قطعنامه از حکومت ایران خواست تا به‌طور کامل با جاوید رحمان همکاری و کلیه اطلاعات لازم را در اختیار این مأمور قرار دهد و همچنین به او اجازه دیدار از کشور را برای تهیه گزارش بدهد.

جاوید رحمان، رییس دانشکده حقوق دانشگاه برونل لندن و استاد حقوق و شریعت اسلامی است. او در ژوئن سال ۲۰۱۸ به عنوان گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران منصوب شد.

روز سه‌شنبه، ۲۷ خرداد، ۳۹ نهاد حقوق‌بشری با انتشار بیانیه مشترکی از شورای حقوق‌بشر سازمان ملل خوستند تا به تمدید مأموریت گزارشگر ویژه حقوق‌بشر در ایران رأی مثبت دهد.

این بیانیه با اشاره بر «نقض گسترده و سازمان‌یافته طیف وسیعی از حقوق بشر» توسط حکومت اسلامی ایران و با مطرح کردن مواردی همچون قطعی سراسری اینترنت و سرکوب اعتراضات آبان ماه سال ۹۸ تأکید کرده بودند که این موارد «تمدید مأموریت گزارشگر ویژه را توجیه می‌کند.»

در این بیانیه، ۳۹ سازمان حقوق بشری ایرانی و بین‌المللی از کشورهای عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد خواستار شده‌ بودند تا از قطعنامه تمدید ماموریت گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور جمهوری اسلامی ایران حمایت کرده و در نشست پیش روی شورای حقوق بشر، آن را مورد بررسی قرار دهد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا