جهانسیاست

آمریکا برای مقابله با روسیه در حال ارسال کشتی های جنگی به دریای سیاه است

دولت بایدن در حال بررسی ارسال کشتی های جنگی به دریای سیاه در چند هفته آینده برای مقابله با افزایش حضور نظامی روسیه در مرزهای شرقی اوکراین است.

کاخ سفید نیز روز پنجشنبه ۱۹ فروردین گفت که روسیه بیش از زمانی که در سال ۲۰۱۴ کریمه را ضمیمه خود کرد، در مرزهای شرق اوکراین نیروی نظامی مستقر کرده و ایالات متحده نگران رشد “تجاوزات روسیه” است.

یک مقام از وزارت دفاع آمریکا به سی‌ان‌ان گفت که هواپیماهای شناسایی نیروی دریایی در حال پرواز در فضای هوایی بین المللی بر فراز دریای سیاه است تا تحرکات دریایی روسیه را زیر نظر بگیرد.

این مقام گفت که انتقال کشتی های جنگی به منطقه، بیانگر پیام قدرتمندی برای روسیه و مطلع کردن کرملین است که آمریکا اوضاع را رصد می‌کند: “اگر تغییری در اوضاع رخ دهد، ما آماده پاسخ خواهیم بود.”

به گزارش بخش فارسی گروه خبری ای‌ان‌تی، وزارت دفاع روسیه روز پنجشنبه اعلام کرد که بیش از ۱۰ شناور از جمله قایق ها و کشتی های جنگی توپخانه ای را از دریای خزر به دریای سیاه منتقل می کند.

همچنین بخوانید: روسیه ناوگان دریای خزر را نیز به سواحل اوکراین می فرستد

مقامات ارتش اوکراین نیز گفتند که روسیه تانک ها و خودروهای زرهی را در نزدیکی مرز شرق اوکراین مستقر کرده است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز گفت مسکو می تواند نیروهای خود را به “صلاحدید” خود منتقل کند.

جان کربی، سخنگوی پنتاگون روز چهارشنبه ۱۸ فروردین در یک کنفرانس مطبوعاتی خاطر نشان کرد که نیروی دریایی ایالات متحده به طور معمول کشتی هایی در دریای سیاه دارد و برای دفاع از اوکراین سلاح های غیر کشنده و کشنده در اختیار این کشور قرار داده است.

بر اساس معاهده ۱۹۳۶ که به ترکیه اجازه می دهد تنگه ها را برای ورود به دریای سیاه کنترل کند، ایالات متحده باید ۱۴ روز قبل از حرکت کشتی هایش آن را به ترکیه اطلاع دهد.

تجمع ارتش روسیه در شرق اوکراین رهبران اروپایی را نگران کرده و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان روز پنجشنبه از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه خواست تا نیروهایش را از شرق اوکراین خارج کرده و ایجاد تنش نکند.

در هفته های اخیر، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه، لوید آستین وزیر دفاع، مارک میلر رئیس ستاد مشترک ارتش و جیک سالیوان مشاور امنیت ملی همه با همتایان اوکراینی خود گفتگو کرده اند.

خبرگزاری روسی تاس روز پنجشنبه گزارش داد، نیروی دریایی روسیه تمرین های توپخانه ای را در دریای سیاه انجام داد و با موفقیت اهداف را در ساحل کریمه مورد اصابت قرار داد.

روسیه در سال ۲۰۱۴ کریمه را از اوکراین جدا و ضمیمه خاک خود کرد و در نتیجه این اقدام، توسط باراک اوباما رئیس جمهور پیشین آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا