ایرانجهان

آمریکا: رژیم ایران همچنان به دروغگویی درباره روابط نظامی خود با روسیه ادامه می‌دهد

وزارت خارجه آمریکا روز جمعه با اشاره به ادامه همکاری‌های نظامی ایران و روسیه، در حساب کاربری فارسی خود در «اکس» نوشت: «رژیم ایران به منظور سرپوش گذاشتن بر روابط نظامی خود با روسیه و پشتیبانی‌اش از جنگ بی‌دلیل و ناعادلانه روسیه علیه اوکراین به دروغگویی ادامه می‌دهد.»

ایالات متحده در این پست تاکید کرد: «شواهد روشنی مبنی بر پرواز هواپیمایی پویا، یک شرکت هواپیمایی وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که از سوی سازمان ملل و ایالات متحده مورد تحریم قرار گرفته، به کریمه اشغالی وجود دارد که دروغ بودن انکار مضحک این شرکت را اثبات می‌کند

وزارت امور خارجه ایالات متحده همچنین تاکید کرد که آمریکا به افشای فعالیت‌های بی‌ثبات کننده رژیم ایران و ایجاد اختلال در تکثیر سلاح های خطرناک این رژیم ادامه خواهد داد.

رسانه‌های اوکراینی شامگاه پنج‌شنبه ۱۶ شهریور با استناد به داده‌های سایت «فلایت رادار ۲۴» که مسیر هواپیماها را ردیابی می‌کند، اعلام کردند که یک فروند هواپیمای ترابری ایرانی متعلق به شرکت هواپیمایی پویا، حوالی ساعت سه بعد از ظهر پنجشنبه به وقت محلی در فرودگاه شهر سیمفروپول در شبه‌جزیره کریمه بر زمین نشسته و ساعت ۱۷:۰۹ این فرودگاه را به سمت جنوب شرق ترک کرده و از فراز دریای سیاه گذشته است.

این فرودگاه که در اشغال نیروهای روسی است، از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین، بر روی پروازهای غیرنظامی بسته است.

ساعاتی پس از انتشار این خبر، شرکت هواپیمایی پویا که به نیروی هوافضای سپاه پاسداران تعلق دارد، حضور هواپیمایش را در فرودگاه کریمه تکذیب کرد و آنرا «خبرسازی» خواند.

آمریکا، بریتانیا، اتحادیه اروپا، استرالیا و نیوزیلند تاکنون چندین بار رژیم ایران را به دلیل ارائه پهپاد به روسیه در جنگ اوکراین تحریم کرده‌اند.

سرگئی ریابکوف، معاون وزارت خارجه روسیه، چهارم شهریور پس از انتشار خبر درخواست واشنگتن از تهران برای توقف فروش پهپادها به مسکو، گفت که همکاری نظامی روسیه با ایران تسلیم فشارهای ژئوپلیتیک نخواهد شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از خبرگزاری دولتی ریا نووستی روسیه، آقای ریابکوف با توصیف روسیه و ایران به عنوان دو کشور مستقل و دفاع از روابط آنها گفت: «هیچ تغییری ایجاد نشده است و همکاری با ایران ادامه خواهد داشت

فایننشال تایمز در ماه اوت سال جاری به نقل از یک مقام ایرانی و یک شخص مطلع دیگر گزارش داد که ایالات متحده به ایران فشار می‌آورد تا به فروش پهپادهای نظامی که روسیه از آنها در جنگ اوکراین استفاده می‌کند، پایان دهد.

ایران پیشتر ارسال پهپادها به روسیه را تایید کرده، اما گفته است که آنها را قبل از حمله روسیه به اوکراین در فوریه سال ۲۰۲۲ به روسیه داده بود. مسکو استفاده از پهپادهای ایرانی در اوکراین را تکذیب کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا