جهانسیاست

آمریکا 50 جنگنده اف-35 و 18 فروند پهپاد پیشرفته ام‌کیو به امارات متحده عربی می‌فروشد

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفت: "این به رسمیت شناختن تعمیق روابط ما و نیاز امارات به توان دفاعی پیشرفته برای جلوگیری و دفاع از خود در برابر تهدیدهای شدید ایران است."

دولت ترامپ روز سه‌شنبه 20 آبان ۹۹ به طور رسمی به کنگره اطلاع داد که قصد دارد 50 فروند جنگنده اف-35 به امارات متحده عربی به عنوان بخشی از یک توافق تسلیحاتی گسترده به ارزش 23 میلیارد دلار با هدف جلوگیری از تهدیدات احتمالی ایران به امارات متحده عربی بفروشد.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفت: “این به رسمیت شناختن تعمیق روابط ما و نیاز امارات به توان دفاعی پیشرفته برای جلوگیری و دفاع از خود در برابر تهدیدهای شدید ایران است.”

مقامات اسرائیلی قبلاً نسبت به فروش اف-35 ابراز نگرانی کرده بودند زیرا می تواند بر توازن قدرت نظامی در منطقه تأثیر بگذارد. اما پمپئو گفت که این “کاملاً منطبق با سیاست طولانی مدت حفظ مزیت نظامی کیفی اسرائیل خواهد بود.”

به گزارش بخش فارسی گروه خبری ای‌ان‌تی به نقل از آسیوشیتدپرس، این فروش با ارزش بالغ بر 23.37 میلیارد دلار شامل 50 فروند اف-35 ، 18 فروند پهپادهای مسلح پیشرفته «ام‌کیو» و همچنین موشک‌های هوا به هوا و هوا به زمین است.

پمپئو گفت: “توافقنامه تاریخی امارات برای عادی سازی روابط با اسرائیل تحت توافق آبراهام فرصتی را برای یک بار ایجاد می کند تا چشم انداز استراتژیک منطقه را تغییر شکل دهد. دشمنان ما، به ویژه ایران، این را می دانند و برای بر هم زدن این موفقیت مشترک هر کاری از دستشان بر آید انجام می‌دهند.”

مقامات اماراتی پس از توافق برای عادی سازی روابط با اسرائیل در ماه اوت سال جاری، گفته بودند كه خرید هواپیماهای اف-35 از اهداف اصلی آنها است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا