آذربایجانایرانخاورمیانهسیاست

اردوغان: نگرش‌های خصمانه نسبت به آزادی قره‌باغ را هرگز فراموش نخواهیم کرد

رئیس‌جمهور ترکیه، روز جمعه ۹ مهر، با اعلام اینکه به آذربایجان سفر خواهد کرد، گفت نگرش‌های خصمانه نسبت به آزادی قره‌باغ را هرگز فراموش نخواهیم کرد.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، روز جمعه ۹ مهر، طی سخنانی با اعلام اینکه طی هفته های آینده با «برادران آذربایجانی خود» دیدار خواهد کرد، گفت، نگرش‌های خصمانه نسبت به آزادی قره‌باغ را هرگز فراموش نخواهیم کرد.

رئیس‌جمهور ترکیه گفت: “امیدوارم در هفته های آینده بار دیگر با برادران آذربایجانی خود دیدار کنیم. تحولات در طول و پس از جنگ قره باغ برای ما و برادران آذربایجانی ما به عنوان یک کاغذ تورنسل عمل کرد. ما هرگز نگرش های مملو از کینه و نفرت را نسبت به کشوری که برای آزادسازی سرزمین های اشغالی خود تلاش می کرد و ترکیه ای که از آن حمایت می کرد، فراموش نخواهیم کرد. ما با تبدیل هر تجربه خود به درس، به آینده نگاه می کنیم. ما کشوری هستیم که ارزش برادری، دوستی، رفاقت، همبستگی و همکاری را می‌دانیم و هر قدم خود را بر این اساس بر می داریم.”

اردوغان در ادامه تصریح کرد: “از سوریه تا لیبی، از بالکان تا قفقاز، از سومالی تا افغانستان، ما در همه جا با همان درک عمل کردیم. در حالی که از حقوق و منافع خود در دریای مدیترانه محافظت می کنیم، از قدم های برادران تورک قبرسی خود در جهت حل مشکل دو کشوری حمایت کردیم. در این زمینه، ما گام های مهم زیادی را برداشته ایم و خواهیم برداشت، ما برای حمایت از حقوق جمعیت تورک و مسلمان در تراکیای غربی [یونان]، بر اساس موافقت نامه های بین المللی، در همه زمینه ها به مبارزه خود ادامه می دهیم. در حالی که از حقوق برادران کریمه خود بر اساس تمامیت ارضی اوکراین دفاع می کنیم، از حقوق بشر تورک‌های اویغور در وسیع‌ترین شکل آن و بر اساس تمامیت ارضی چین پیگیری خواهیم کرد. ما قلب خود را برای همه باز نگه می داریم، از فلسطین و قدس گرفته تا کشمیر، از مسلمانان روهینگیا گرفته تا افرادی که تحت فشار امنیت و فقر در آفریقا زندگی می کنند. هر جا مظلومی وجود دارد، هر کجا قربانی وجود دارد، ما همیشه سعی کرده ایم در کنار آنها باشیم و خواهیم بود.”

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا