اجتماعیاقتصادایران

اعتصاب کارگران پتروشیمی رجال ماهشهر

شماری از کارگران پتروشیمی رجال در ماهشهر احواز، در اعتراض به اجرا نشدن طرح طبقه‌بندی مشاغل دست به اعتصاب زدند.

حدود ۴۰ نفر از کارگران پتروشیمی رجال در اعتراض به اجرا نشدن طرح طبقه‌بندی مشاغل و مشکلاتی که بر سر راه اجرای قانون بدی آب و هوا و متناسب‌سازی دستمزدها با شرایط جغرافیایی محیط کار وجود دارد، دست از کار کشیدند.

به گزارش ایلنا، سال ۹۸ نیز در این مورد اعتراضاتی برگزار شد اما تا این لحظه پیگیری‌های کارگران از طریق فرمانداری ماهشهر و دیگر مسئولان سازمان منقطه ویژه اقتصادی پتروشیمی به جایی نرسیده است.

پتروشیمی رجال ۴۰۰ کارگر قرارداد مستقیم دارد که از سال‌های پیش پیگیر متناسب‌سازی دستمزدهای خود هستند.

یک منابع آگاه در شرکت، اعتراض کارگران در مورد بدی آب و هوا را بی‌ارتباط به قانون کار دانست و گفت: «حق بدی آب و هوا مربوط به ماده ۶۸ قانون استخدام کشوری است.»

او همچنین افزود: «این در حالی است که آقای بیرانوند فرماندار منطقه اعلام کرده است که موضوع را از طریق برگزاری کمیسیون کارگری پیگیری می‌کند.»

این منبع آگاه در پتروشیمی رجال بیان داشته که اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل در حال پیگیری است و اینگونه نیست که بتوان در عرض چند ماه آن را اجرا کرد.

او در ادامه گفت: «در سنوات گذشته شرکت برای اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل مشاور گرفت تا از طریق مشاور این کار گسترده را انجام دهد. هماهنگی‌های لازم هم با اداره کار صورت گرفته است و پیشرفت‌های خوبی حاصل شده است.»

اعتراضات کارگران پتروشیمی رجال واقع در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهرنسبت به عدم پرداخت مطالبات و وعده های توخالی مسئولان روز دوشنبه ۲۱ اردیبهشت نیز برای چند روز متوالی ادامه داشت.

معترضان می گفتند، بارها از رسانه‌ها و خبرگزاری‌های مختلف خواستار پیگیری مطالبات کارگران رجال از مسئولین منطقه و در رأس آنها، مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی و همچنین رئیس اداره کار منطقه بوده اند.

همچنین تا آن تاریخ و با توجه به شروع قراردادهای جدید کارگران، امور اداری و منابع انسانی شرکت، مصوبه طرح طبقه‌بندی مشاغل و مزایای اقلیمی شامل فوق‌العاده‌های بدی آب‌وهوا، محرومیت از تسهیلات زندگی و سختی شرایط محل زندگی، برای سال ۹۹ لحاظ نکرده است.

در هفته‌ها و ما‌های اخیر خبر اعتصاب کارگران در نواحی مختلف ایران منتشر می‌شود ولی پس از آن گزارش‌ها هیچ گزارشی مبنی بر برآورده شدن خواسته‌های کارگران منتشر نمی‌شود.

لازم به ذکر است که اخبار و گزارش‌های منتشره نیز فقط مربوط به کارگرانی است که در شرکت‌ها و کارخانجات کار می‌کنند.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا