ایرانجهان

تداوم خیزش انقلابی در ایران با تجمعات، شعاردهی و به آتش کشیدن نمادهای جمهوری اسلامی ایران

خیزش انقلابی مردم ایران علاوه بر زاهدان در سایر شهرهای کشور ادامه یافت و مردم با تجمع در مراسم یادبود کشته شدگان، شعاردهی، شعارنویسی، آتش زدن نمادهای جمهوری اسلامی و فراخوان اعترضات بیشتر و سایر شیوه‌های نافرمانی مدنی، خشم خود را نسبت به جمهوری اسلامی به نمایش گذاشتند.

جمعه علاوه بر برگزاری سیزدهمین تظاهرات گسترده ضد حکومتی در زاهدان، شهرهای دیگر کشور نیز عرصه خیزش انقلابی مردم بود.

ویدیوهای منتشر شده در شبکه های اجتماعی نشان می‌دهد مردم ایذه در پی تحویل داده نشدن پیکر محمود احمدی که توسط سپاه و نیروی انتظامی در حمله به روستای پَرسوراخ در نزدیکی ایذه کشته شد، روز جمعه نهم دی‌ماه لباس او را خاکسپاری کردند.

در خرم آباد نیز مراسم چهلم حسین زرینجویی، بلاگر و استندآپ‌کمدین جان‌باخته، با حضور گسترده مردم برگزار شد. او که در پی حمایت از اعتراضات بازداشت شده بود، پس از آزادی به‌طور مشکوکی درگذشت. رسانه‌های جمهوری اسلامی علت مرگ او را خودکشی اعلام کردند.

 

در گالیکش استان گلستان نیز ویدیوهای منتشر شده در شبکه های اجتماعی نشان می‌دهد تعدادی از شهروندان اهل سنت در مقابل خانه مولوی محمدحسین گرگیج تجمع کرده و خواستار اقامه دوباره نماز جمعه اهل سنت آزادشهر توسط او شدند.

پیش از این تجمع کمپین فعالان بلوچ خبر داده بود که نیروهای نظامی و لباس شخصی صبح جمعه در اطراف خانه این روحانی شاخص اهل سنت اقدام به تیراندازی کردند.

شعاردهی گسترده مردم علیه جمهوری اسلامی نیز در نقاط مختلف کشور ادامه داشت. شهروندان تهرانی در نقاط مختلف پایتخت از جمله تهرانپارس، وردآورد، نارمک، سعادت آباد، قلهک، مجیدیه، ستارخان و فرمانیه از خانه‌های خود شعارهای شبانه علیه جمهوری اسلامی سردادند.

در محلات مختلف کرج نیز شهروندان در شامگاه جمعه علیه علی خامنه‌ای و حکومت او شعار سردادند.

 

آتش زدن نمادهای جمهوری اسلامی نیز در نقاط مختلف ادامه داشت. در آستانه سالگرد کشته‌شدن قاسم سلیمانی،‌ شهروندان در تهران و برخی شهرستان‌ها تعدادی از بنرهای حکومتی تصویر او را در سطح شهر به آتش کشیده و یا رنگ خون روی آن‌ها پاشیده‌اند.

ویدیویی که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده نشان می‌دهد بامداد جمعه نهم دی‌ماه ساختمان سازمان تبلیغات اسلامی در شهر گرگان، استان گلستان، به آتش کشیده شده است

ویدیویی از شعارنویسی یک دختر منتشر شده که نشان می‌دهد بر روی دیوار شعار «عمامه رهبری، وقتشه که بپری» علیه علی خامنه‌ای می‌نویسد

در همین حال، ترس از عمامه‌پرانی باعث شده برخی آخوندها برای محافظت از عمامه خود به ترفندهای مختلف روی بیاورند. یکی از مخاطبان با ارسال ویدیویی به ایران اینترنشنال، می‌گوید آخوندی در شهر سرعین از ترس عمامه‌پرانی، عبایش را روی سرش کشیده است.

از سوی دیگر سایر شیوه‌های نافرمانی مدنی نیز در حال گسترش است. یکی از شهروندان در خرمشهر با ارسال ویدیویی می‌گوید که برای حمایت از زنان و دخترهایی که حجاب اجباری را کنار گذاشتند دستبندی که بر روی آن «زن زندگی آزادی» حک شده به آنها هدیه می‌دهد

در همین حال، حمید اباذری، مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران، در مراسمی در ساری، از ریزش برخی از فرماندهان سپاه خبر داده و گفت آن‌ها به نظام و خامنه‌ای پشت کرده‌اند. او همچنین از سکوت مراجع تقلید و مداحان در جریان خیزش انقلابی مردم علیه جمهوری اسلامی انتقاد کرد.

با وجود گذشت بیش از سه ماه از خیزش انقلابی مردم، انتشار فراخوان‌ها و بیانیه‌های اعتراضی نیز همچنان ادامه دارد. خانواده مهدی کابلی، کودک ۱۵ ساله‌ای که به دست ماموران امنیتی در اعتراضات گرگان کشته شد، در اطلاعیه‌ای از مردم دعوت کرده‌اند روز شنبه ساعت ۲ بعد از ظهر در مراسم چهلم او بر سر مزارش در «امام‌زاده روشن‌آباد» روستای کفشگیری گرگان شرکت کنند.

از سوی دیگر، کانون فیلم‌سازان مستقل ایران در بیانیه‌ای جشنواره فیلم فجر را «بخشی جدایی‌ناپذیر از سیاست‌های فرهنگی سرکوبگرانه جمهوری اسلامی» خواند و خواستار تحریم آن از سوی جشنواره‌ها و سازمان‌های سینمایی سراسر جهان شد.

محمدمهدی اسماعیلی،‌ وزیر ارشاد در پی عدم استقبال از جشنواره فجر به دلیل سرکوب اعتراضات گفت: «برخی حاشیه‌های بیرونی به برنامه‌های مربوط به جشنواره‌های فرهنگی و برنامه‌های هنری مانند کنسرت لطمه می‌زند.»

وزیر ارشاد همچنین در واکنش به تحریم رویدادهای هنری به دلیل سرکوب اعتراضات گفت:‌ «آغوش ما در وزارت فرهنگ و ارشاد به روی هر فردی که می‌خواهد طبق قانون و در چارچوب قانون برای منافع مردم، ایجاد شور و نشاط در جامعه، فعالیت کند باز است.»

با این حال، محمد عمرانی، بازیگر با انتشار یک پیام ویدیویی گفت: «همکاری با دیکتاتور یعنی مشارکت در جنایت.»

از سوی دیگر، تلاش‌ حامیان جمهوری اسلامی برای توجیه سرکوب خونین مردم و به کارگیری شیوه‌های تبلیغات حکومتی نیز ادامه دارد.

رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران با اشاره به اعتراضات سراسری علیه جمهوری اسلامی گفت: «استحکام نظام جمهوری اسلامی، از تلاش براندازان در فضای مجازی و حقیقی قدرت‌مندتر است.»

سخنگوی سپاه پاسداران با اشاره به اعتراضات سراسری علیه جمهوری اسلامی گفت دشمنان «امروز ایران را بزرگترین تهدید می‌دانند.»

او افزود اعتراضات سراسری دهه اخیر در ایران «از عجایب تاریخ این کشور است.»

مسعود ستایشی،‌ سخنگوی قوه قضاییه، نیز با اشاره به اعتراضات سراسری و برخورد با آن گفت:‌ «قوه قضائیه در آزمون بزرگی در این خصوص قرار دارد و از ملت می‌خواهیم در پایش و نظارت خود، ما را در ادای تکالیفمان هدایت، نظارت و پشتیبانی کند.»

مجتبی ذوالنوری، نماینده قم در مجلس نیز افزایش قیمت ارز درپی خیزش انقلابی مردم را به «اقدامات مشترک فرانسه، آلمان و بریتانیا» ربط داد و بدون اشاره به اعتراضات کنونی گفت: «مردم دلبسته نظام و انقلاب هستند و نمی‌خواهند آسیبی به کشور و نظام برسد.»

انسیه خزعلی، معاون امور زنان خانواده ابراهیم رئیسی، نیز با دفاع از عملکرد دولت گفت: «رییس‌جمهوری با اهداف خود توانسته در یک سال موفقیت‌های بزرگی را به دست آورد و طبیعی است که همه احزاب جمع شوند و علیه دینی که در حال پیروزی است، بایستند.»

در همین حال، ویدیوهای منتشر شده در فضای مجازی نشان می‌دهد در آستانه سومین سال کشته شدن قاسم سلیمانی، حامیان جمهوری اسلامی تصویر او را بر دیوار سفارت بریتانیا در تهران به نمایش گذاشته و با پخش نوحه مقابل این سفارت ایستگاه صلواتی برپا کرده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا