ایرانخاورمیانه

قاسم سلیمانی در عراق کشته شده است

قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران در جریان یک حمله هوایی در فرودگاه بغداد به کاروان خودرو حامل او و فرماندهان گروه حشد الشعبی کشته شده است. سپاه پاسداران ایران لحظاتی پیش این خبر را تایید کرد. پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا هم ضمن تایید این خبر تصریح کرده است که دستور این حمله هوایی را دونالد ترامپ، رئیس جمهوری و فرمانده کل قوای این کشور صادر کرده بوده است.

برگزاری نیمه دولتی فارس و نزدیک به سپاه پاسداران که ابتدا تنها خبر حمله به کاروان حشدالشعبی را منتشر کرده بود بامداد جمعه سرتیتر خود را به تایید خبر کشته شدن قاسم سلیمانی تغییر داد و به نقل از بیانیه سپاه پاسداران ایران نوشت: “سردار سرافراز اسلام حاج قاسم سلیمانی پس از عمری مجاهدت بامداد امروز در حمله بالگردهای آمریکایی به شهادت رسید.”

ماجرا از آنجا آغاز شد که بامداد جمعه ابتدا دولت عراق گزارش کرد که در جریان یک حمله راکتی به منطقه باربری فرودگاه بغداد دو خودرو آسیب دیده‌اند و چند نفر مجروح شده‌اند.

ساعتی بعد گروه شبه نظامی شیعه حشد الشعبی عراق که مورد حمایت ایران است از کشته شدن یک مقام ارشد خود به همراه دو میهمان مهم در جریان یک حمله هوایی در فرودگاه بغداد خبر داد و کمی پس از آن تلویزیون دولتی عراق در گزارشی مدعی شد که یکی از کشته‌شدگان این حمله هوایی سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده سرشناس سپاه پاسداران ایران بوده و همچنین به همراه او ابو مهدی المهندس، معاون رهبر حشد الشعبی و محمدرضا الجابری، مدیر روابط عمومی این گروه شیعه هم کشته شده‌اند.

همزمان با افزایش گزارش ها در این رابطه، خبرگزاری هایی چون رویترز، آسوشیتدپرس و خبرگزاری فرانسه هم اخبار مشابهی را به نقل از مقام‌های عراقی و گروه حشدالشعبی منتشر کردند.

و دقایقی پس از آن نیویورک تایمز، واشنگتن پست و شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان هم با انتشار اخباری فوری از کشته شدن قاسم سلیمانی در جریان این حمله خبر دادند.

در نخستین واکنش‌ها از داخل ایران محسن رضایی از فرماندهان سابق سپاه پاسداران ایران و دبیر فعلی مجمع تشخیص مصلحت نظام این کشور در توییتر از “انتقام سخت علیه آمریکا” سخن گفته است.

 

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا هم در همین شبکه اجتماعی پرچم ایالات متحده را بدون هیچ توضیحی توییت کرده است؛ نوعی اهتزاز مجازی پرچم این کشور که معمولا رهبران آمریکا برای بیان افتخار و اقتدار کشورشان انجام می‌دهند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا