جهان

انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا: پیشتازی جمهوری‌خواهان در رقابت بر سر کرسی‌های مجلس نمایندگان

نتایج اعلام شده از انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس نمایندگان و سنای آمریکا حاکی از پیشتازی جمهوری‌خواهان در انتخابات مجلس نمایندگان است و انتظار می‌رود که این حزب اکثریت را از آن خود کند. نتیجه رقابت تنگاتنگ در مجلس سنا میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان هنوز مشخص نشده است.

با بسته شدن حوزه‌های مختلف رای‌گیری در انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا، شمارش آرا برای مشخص شدن ترکیب سنا و مجلس نمایندگان آمریکا و نیز ده‌‌ها فرمانداری ادامه دارد.

رقابت‌های کنگره برای کسب همه ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان آمریکا و ۳۵ کرسی از ۱۰۰ کرسی سنا صورت گرفت و گزارش‌ها حاکی از مشارکت بالای مردم در ایالت‌های کلیدی است.

جمهوری‌خواهان برای تسلط به سنا به یک کرسی و برای در کنترل گرفتن مجلس نمایندگان به پنج کرسی بیشتر نیاز دارند.

در این میان، در ۳۶ ایالت نیز رای‌گیری برای انتخاب فرماندار انجام شد، که رقابت در برخی ایالت‌ها بسیار تنگاتنگ است.

بر اساس آخرین نتایج رقابت‌ها برای تصاحب کرسی‌های سنای آمریکا، پیتر ولچ، نامزد دموکرات، در ایالت ورمونت، جرالد مالوی جمهوری‌خواه را شکست داد. رن پاول، سناتور جمهوری‌خواه، چارلز بوکر دموکرات را در کنتاکی شکست داد و در کارولینای جنوبی نیز تیم اسکات، سناتور جمهوری‌خواه، توانست بر کریستل متیوز دموکرات پیروز شود.

در ایالت فلوریدا نیز، مارکو روبیو، سناتور جمهوری‌خواه، رقیب دموکرات خود وال دمینگز را شکست داد.

در ایالت ایندیانا نیز سناتور جمهوری‌خواه، تاد یانگ، در مقابل توماس مک‌درموت، نامزد دموکرات، پیروز شد.

تد باد، سناتور جمهوری‌خواه در کارولینای شمالی، با شکست رقیب دموکرات‌، شری بیزلی، توانست کرسی خود را در مجلس سنا حفظ کند.

نماینده دموکرات مگی حسن با شکست رقیب جمهوری‌خواه خود، دان بولدوک، در رقابت برای تصاحب کرسی نیوهمپشایر در مجلس سنا پیروز شد. این کرسی برای تلاش دموکرات‌ها در حفظ اکثریت سنا ضروری به شمار می‌رفت.

نامزد دموکرات، بکا بالینت، در رقابت بر سر تنها کرسی مجلس نمایندگان آمریکا در ایالت ورمونتپیروز شد تا اولین زن و همجنس‌گرایی باشد که این ایالت را نمایندگی می‌کند.

در ایالت کلرادو، سناتور دموکرات، مایکل بنت، با شکست رقیب جمهوری‌خواه خود، جو اودی، توانست کرسی سنای آمریکا را به دست آورد.

در فلوریدا، مکسول الهاندرو فراست، نامزد ۲۵ ساله دموکرات، با شکست رقیب جمهوری‌خواه خود، کالوین ویمبیش، یکی از کرسی‌های این ایالت در مجلس نمایندگان را به دست آورد.

پتی موری، سناتور دموکرات ایالت واشینگتن، نیز با شکست رقیب جمهوری‌خواه تیفانی اسمایلی برای ششمین دوره انتخاب شد

از سوی دیگر، در انتخابات فرمانداری ایالت مریلند، وس مور، نامزد دموکرات، دن کاکس جمهوری‌خواه را شکست داد و اولین فرماندار سیاهپوست در تاریخ این ایالت شد.

سارا هاکبی سندرز، نامزد جمهوری‌خواه، نیز با شکست کریس جونز از حزب دموکرات، به اولین فرماندار زن ایالت آرکانزاس تبدیل شد.

در همین حال، در ایالت جورجیا، نتیجه رقابت بین سناتور رافائل وارنوک دموکرات و رقیب جمهوری‌خواه او، هرشل واکر، می‌تواند تکلیف کنترل هر یک از دو حزب بر سنا را مشخص کند.

در ایالت ویرجینیا نیز، نتایج رقابت بین دو عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا با رقبای جمهوری‌خواه خود، می‌تواند نشانه‌های اولیه ترکیب اکثریت را در مجلس نمایندگان نمایان کند.

نتایج آرا در ایالت‌های پنسیلوانیا و آریزونا نیز می‌تواند تاثیر سرنوشت‌سازی در ترکیب کنگره داشته باشد.

در صورت تسلط جمهوری‌خواهان به دو صحن کنگره، احتمال انجام تحقیق و تفحص از خانواده بایدن بالا خواهد گرفت و توانایی بایدن در انتخاب مسئولان قضایی محدود خواهد شد.

پیش‌تر در روز دوشنبه، جو بایدن پیش‌بینی کرده بود که دموکرات‌ها ممکن است بتوانند سنا را در کنترل داشته باشند، اما خاطرنشان کرد رقابت‌ها در مجلس نمایندگان «سخت‌تر» خواهد بود.

نامزدهای جمهوری‌خواه با انتقاد از افزایش شدید تورم و میزان جرایم، در تبلیغات خود بر مباحثی همچون اقتصاد، قیمت سوخت و کنترل جرایم تمرکز کرده‌اند.

بر اساس نظرسنجی سی‌ان‌ان،‌ تقریبا نیمی از رای‌دهندگانی که از نامزدهای جمهوری‌خواه برای مجلس نمایندگان حمایت کرده‌اند، تورم را مهم‌ترین مساله خود می‌دانند، در حالی که برای حدود ۴۴ درصد از طرفداران دموکرات‌ها، مساله‌ اصلی پایان خود‌خواسته بارداری است.

انتخابات میان‌دوره‌ای ۲۰۲۲ آمریکا با ۱۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار هزینه، گران‌ترین انتخابات میان‌دوره‌ای در تاریخ آمریکا بوده است.

دونالد ترامپ سه‌شنبه در یک مصاحبه با فکس نیوز احتمال حضور بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده آمریکا را رد کرد و گفت: «فکر نمی‌کنم او در انتخابات رقابت کند. چنین چیزی غیر قابل تصور است.»

این در حالی است که کاخ سفید چند هفته قبل اعلام کرده بود بایدن قصد رقابت در انتخابات آینده را دارد.

دونالد ترامپ همچنین گفت در صورتیکه حزب جمهوری‌خواه اکثریت مجلس نمایندگان را در انتخابات میان دوره‌ای کسب کند، از کوین مک‌کارتی، نماینده محافظه‌کار کالیفرنیا، به عنوان سخنگوی این مجلس حمایت می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا