ایرانجهان

تأکید چین بر تقویت همکاری با ایران درباره بریکس و دیگر موضوعات

شی جین‌پینگ، رئیس جمهوری چین، در حاشیه اجلاس رهبران گروه قدرت‌های اقتصادی نوظهور (بریکس) در آفریقای جنوبی به ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، گفت که پکن مایل به تقویت همکاری‌های خود با تهران در رابطه با بریکس و موضوعات دیگر است.

بر اساس گزارش تلویزیون مرکزی چین، آقای شی روز پنج‌شنبه اظهار داشت: «چین این آمادگی را دارد تا دوستی خود را با ایران تحکیم ببخشد و ضمن تعمیق اعتماد دوجانبه به همکاری با ایران بر سر مسائل مورد علاقه طرفین ادامه دهد.»

خبرگزاری شین‌هوآ نیز نوشت که رئیس جمهوری چین عضویت ایران در بریکس را تبریک گفت و تصمیم بریکس برای گسترش این گروه را «یک رویداد تاریخی» خواند.

شی گفت که همه اعضای جدید گروه بریکس کشورهای با نفوذ و مهمی هستند و او اطمینان دارد که آنها تاثیرات بزرگی بر جهان خواهند گذاشت.

ساعاتی قبل از این اظهارات، رئیس جمهور آفریقای جنوبی اعلام کرده بود گروه بریکس که تاکنون متشکل از کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی بوده است، در سال آینده رسماً شش کشور دیگر از جمله ایران را به عضویت خواهد پذیرفت.

اجلاس سران بریکس در ژوهانسبورگ، پایتخت آفریقای جنوبی، ۲۲ تا ۲۴ اوت ۲۰۲۳

آمریکا گسترش بریکس را کم‌اهمیت جلوه داد

پنج کشور دیگر نیز عربستان سعودی، امارات، مصر، اتیوپی و آرژانتین هستند، اگرچه عربستان سعودی می‌گوید پذیرش این دعوت نیازمند بررسی بیشتر است و هنوز در این باره تصمیمی نگرفته است.

شی جین‌پینگ در ادامه سخنان خود با اشاره به سفر ماه فوریه ابراهیم رئیسی به چین گفت که از آن مدت تاکنون دولت‌های دو کشور وقت را برای اجرای توافقات حاصله تلف نکرده‌اند.

وی همچنین به میانجی‌گری چین و نقش این کشور در از سرگیری روابط تهران و ریاض اشاره کرد و گفت: «خوشحالم که با تلاش‌های مشترک چین، ایران و عربستان سعودی، ایران و عربستان سعودی به آشتی دست یافته‌اند و این امر به بهود امنیت و ثبات در خاورمیانه کمک می‌کند.»

خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، نیز در گزارشی اظهارات ابراهیم رئیسی در دیدار با شی جین پینگ را بازتاب داده که ایالات متحده را به «یکجانبه‌گری» متهم کرده و گفته که «ایران آماده تقویت همکاری‌های دوجانبه و روند چندجانبه‌گرایی است».

ایالات متحده بحث گسترش اعضای بریکس را کم اهمیت جلوه داده و گفته است که «کشورها می‌توانند شرکا و گروه‌هایی را که می‌خواهند با آنها متحد شوند انتخاب کنند» و واشینگتن نیز به همکاری دو جانبه و منطقه‌ای و تبادل نظر در همه موارد با شرکا و متحدین خود ادامه می‌دهد.

در این میان هند، عضو اصلی گروه بریکس، از متحدان قدیمی آمریکا به‌شمار می‌آید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا