جهان

بازرسان روسیه در تاجیکستان از بستگان متهمان حمله مسکو بازجویی کردند

خبرگزاری رویترز به نقل از سه منبع امنیتی تاجیکستان خبر داد که بازرسان روسیه روز سه‌شنبه ۲۶ مارس در تاجیکستان از بستگان چهار متهم تاجیک حمله به سالن کنسرت کروکوس در مسکو بازجویی کردند.

این منابع خبری به رویترز گفتند که مقام‌های امنیتی تاجیکستان اعضای خانواده‌های این متهمان را از شهرهای وحدت و حصار و همچنین از ناحیه رودکی به دوشنبه، پایتخت این کشور آورده بودند.

بنا به گفته این منابع خبری، امامعلی رحمان، رئیس جمهوری تاجیکستان شخصاً بر این تحقیقات نظارت کرده است.

آقای رحمان روز دوشنبه در نخستین اظهار نظر عمومی خود در مورد حمله روز جمعه مسکو، آن را رویدادی «شرم‌آور و وحشتناک» توصیف کرد.

دادگاهی در روسیه ۴ نفر از شهروندان تاجیکستان به نام‌های دلیرجان میرزایف، سعیدکرم رجب‌علیزاده، فریدون شمس‌الدین و محمد صابر فیضف را متهمان حمله به سالن کنسرت کروکوس در مسکو معرفی و آن‌ها را به «اقدام‌های تروریستی» متهم کرد. آن‌ها تا ۲۲ مه در بازداشت موقت خواهند بود تا مقدمات محاکمه‌شان فراهم شود.

حمله روز جمعه به سالن کنسرت کروکوس در حومه مسکو که بیش از ۱۳۷ کشته برجای گذاشت، بدترین اقدام «تروریستی» دو دهه اخیر در روسیه به شمار می‌رود.

داعش مسئولیت حمله به سالن کنسرت کروکوس را بر عهده گرفته و تصاویر ویدئویی حمله به این سالن را منتشر کرده است.

پلیس روسیه اعلام کرده که ۱۱ نفر را به ظن دست‌داشتن در حمله روز جمعه بازداشت کرده است. شبکه بی‌بی‌سی جهانی در گزارشی اعلام کرد که ۲ نفر از متهمان این حمله کشته شده‌اند. بنا به این گزارش، یکی از متهمان در داخل سالن کنسرت کروکوس کشته شده و دیگری هنگام بازداشت در منطقه بریانسک کشته شده است.

مقام‌های روسیه تاکنون اطلاعاتی در مورد سرنوشت دیگر متهمان ارائه نکرده‌اند. مقام‌های تاجیکستان هم تاکنون درباره شهروندان بازداشت‌شده این کشور در روسیه و اتهام‌های مطرح‌شده علیه آن‌ها اظهارنظر نکرده‌اند.

تاجیکستان در سال ۲۰۱۵ گروه «دولت اسلامی عراق و شام»، موسوم به داعش را سازمان تروریستی اعلام و فعالیتش را در خاک این کشور ممنوع کرد. در سال‌های گذشته، ده‌ها شهروند تاجیکستان به اتهام عضویت درداعش بازداشت و زندانی شده‌اند.

رئیس جمهوری تاجیکستان در اوایل ماه مارس از فعالیت اسلامگرایان افراطی در این کشور که جوانان تاجیک را «شستشوی مغزی» می‌کنند، ابراز نگرانی کرده بود.

این جمهوری سابق شوروی با جمعیت ۱۰ میلیون نفری، یکی از نزدیک‌ترین متحدان مسکو است و یک پایگاه نظامی روسیه در این کشور را میزبانی می‌کند.

اقتصاد تاجیکستان به‌طور قابل توجهی به درآمدهای بیش از یک میلیون کارگر مهاجر تاجیکستانی که در روسیه مشغول به کار هستند، وابسته است.

اعلام ملیت تاجیکستانی مظنونان حمله به سالن کنسرت کروکوس، حمله به مهاجرانی که از این کشور به روسیه آمده‌اند را افزایش داده است.

بر اساس آمار ارائه شده توسط وزارت کشور روسیه، در سال ۲۰۲۱ بیش از ۳ میلیون شهروند تاجیکستان به طور رسمی در روسیه سکونت داشته‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا