اجتماعیخاورمیانهسیاست

برافراشته شدن پرچم دگرباشان در عراق به منظور مبازره با «دگرباش‌هراسی»

امروز ۱۷ می به مناسبت روز جهانی مبارزه با «دگرباش‌هراسی»، دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا، بریتانیا و کانادا پرچم رنگین‌کمانی دگرباشان را در بغداد برافراشتند.

امروز یکشنبه  ۲۸ اردیبهشت مصادف با ۱۷ می، روز جهانی مبارزه با «دگرباش‌هراسی» است. پدیده‌ای که از سوی جوامع محافظه‌کار و مذهبی نه تنها مورد قبول واقع نمی‌شود، بلکه حتی با برخوردهای خشونت‎‌آمیز و تحقیرآمیز نیز روبرو می‌شود.

به همین مناسبت نمایندگی اتحادیه اروپا در عراق در حساب توییتری رسمی خود اعلام کرد: «امروز همزمان با سفارت کانادا و سفارت انگلیس در بغداد پرچم رنگین‌کمان (پرچم دگرباشان) را به مناسبت روز جهانی مبارزه با دگرباش‌هراسی و تغییر جنسیتی‌ برافراشته و توجه‌ها را بر حقوق دگرباشان معطوف کرده‌ایم.»

همچنین سفارتخانه بریتانیا در عراق نیز توییتی با این مضمون به دو زبان انگلیسی و عربی منتشر کرده است.

این اقدام نمایندگی اتحادیه اروپا، سفارت کانادا و سفارت بریتانیا در بغداد اگرچه از سوی برخی از شهروندان عراقی مورد حمایت قرار گرفت ولی عده‌ای دیگر نیز به شدت اعتراض کردند.

در همین رابطه، «بشیر خلیل الحداد»،معاون رئیس پارلمان عراق ضمن محکوم کردن این اقدام گفت اجازه نمی دهیم که پرچم افراد بی‌بندوبار و همجنسگراها در اراضی ما برافراشته شود،

سید مقتدی صدر، روحانی نزدیک به ایران و رهبر جریان صدر عراق هم اعلام کرد کسانی که پرچم همجنسگرایان را در عراق بالا بردند بیماران روانی هستند که نیاز به درمان و هدایت دارند.

مقتدی صدر همچنین گفت اجازه نخواهیم داد فحشاء در جوامع ما گسترش یابد.

اگرچه در قوانین عراق همجنسگرایی و دگرباشی جرم محسوب نمی‌شود اما قانون شریعت دارای ارزش نمادین و اخلاقی است و توسط بازیگران غیر‌دولتی از جمله قاضیان شرع و گروه های شبه نظامی برای هدف قرار دادن و حتی اعدام افراد دگرباش استفاده می شود.

به گزارش گروه عراقی «عراق‌ویر» (IraQueer) و سازمان بین‌المللی «اوت رایت اکشن» (OutRight Action)، افراد دگرباش جنسی جزو اولین گروهایی هستند که از سوی داعش و دیگر گروه های شبه‌نظامی شیعه ربوده می‌شوند یا اینکه مورد کشتار قرار می‌گیرند. افراد دگرباشان جنسی همچنین به طور مداوم با خشونت و طرد از طرف خانواده خود روبرو می شوند.

این سازمان‌ها می افزایند خشونت و تبعیض علیه افراد دگرباش جنسی در عراق همچنان رو به رشد است و قربانیان عملاً هیچگونه حمایت و محافظت نمی‌شوند. دولت در تعهدات خود مبنی بر ارتقاء و حمایت از حقوق بشر كسانی كه براساس گرایش جنسی و هویت جنسیتی خود با خشونت و تبعیض روبرو هستند، ناكام مانده است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا