جهانسلامتی و زندگیسیاست

بر اساس اسناد فاش شده از چین، پکن در باره شیوع ویروس کرونا به جهانیان دروغ گفت

بر اساس اسناد فاش شده از چین، دولت این کشور در باره مراحل انتشار اپیدمی در استان هوبئی، جایی که ویروس کرونا برای اولین بار مشاهده شد، به جهانیان دروغ گفته است.

طبق اسناد محرمانه ۱۱۷ صفحه ای که از مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ایالت هوبئی به دست سی‌ان‌ان رسیده، مقامات چینی اطلاعات خوش بینانه تری درباره شیوع کووید-۱۹ را نسبت به اوضاع داخلی با جهان به اشتراک گذاشته اند.

در حالی که این اسناد نارسایی‌های سیستم بهداشتی چین را نشان می داد، مشکلات زیر تجربه شد:

در مراحل اولیه شیوع بیماری در کشور، کشف و تأیید موارد کووید-۱۹ تا ۲۳ روز طول کشید.
بیشتر آزمایشات به دلیل عدم موفقیت، منفی از آب در می‌آمد. این کار تا ۱۰ ژانویه ادامه داشت.
مقامات چینی به جای ارقام واقعی، داده های خوش بینانه تری را با جهان به اشتراک گذاشتند.
در نظارت های داخلی، کمبود بودجه و پرسنل در بخش بهداشت در منطقه ای که اپیدمی گسترش یافته، دیده می‌شود.
الگوی مدیریت دیوان سالاری سختگیرانه فعلی در چین از سیستم هشدار زودرس اپیدمی جلوگیری کرده است.
اسناد نشان داد که سیستم مراقبت های بهداشتی چین به دلیل محدودیت های بوروکراتیک از بالا به پایین، اقدامات اشتباه بسیاری انجام داده و قادر به مدیریت صحیح اولین مراحل اضطراری اپیدمی نبود.
موارد مشابه بیشتر در شهرهای همسایه ووهان، مرکز اپیدمی دیده می شود
اگرچه مقامات چینی از شهر ووهان در استان هوبئی به عنوان مرکز شیوع بیماری کووید-۱۹ نام بردند، اما در اوایل دسامبر در سایر شهرهای همسایه ووهان، ییچانگ و شیانینگ اپیدمی آنفلوآنزا که قبلاً اعلام نشده بود، ۲۰ برابر بیشتر از سال قبل بود.
طبق اسناد، در حالی که ۲ هزار و ۳۲ شیوع آنفولانزا در ووهان، مرکز اپیدمی کوید -۱۹ شناسایی شده است، از ۲ دسامبر ۲۰۱۹، در ۳۲۰ کیلومتری غرب آن در ییچانگ ۶ هزار و ۱۳۵ مورد و ۲ هزار و ۱۴۸ مورد در شیانینگ ثبت شده است.
این اسناد فاش شده نشان می دهد که بین اطلاعاتی که مقامات هنگام شروع شیوع بیماری به آن دسترسی داشته اند و اطلاعاتی که آنها به اطلاع عموم رسانده اند تناقض بسیاری وجود دارد.
دولت چین مرتباً اتهامات ایالات متحده و دیگر دولت های غربی مبنی بر اینکه عمداً اطلاعات مربوط به ویروس را پنهان می کرد، رد می کند.
سی‌ان‌ان با بیان اینکه منبع انتقال اسناد شخصی در سیستم بهداشتی چین است، اعلام کرد که این اسناد توسط ۶ متخصص مستقل مورد بررسی قرار گرفته و صحت آنها تأیید شده است.

همچنین بخوانید: رویترز: حمله هکرهای چین به «مدرنا» برای سرقت اطلاعات واکسن کرونا

از طرف دیگر، روزنامه نگاران چینی، که در مورد اپیدمی ویروس کرونا و نحوه مبارزه دولت چین با ویروس به جهانیان اطلاع‌رسانی می‌کردند، یکی یکی ناپدید شدند.

همانطور که، دکتر لی ونلیانگ از شهر ووهان که در اوایل دوره کووید-۱۹ آن را کشف کرد و سعی در هشدار دادن به مردم داشت، نیز به طرز مرموزی درگذشت.
طبق اعلام سازمان مدافعان حقوق بشر چین، حداقل ۳۵۰ نفر در اولین دوره شیوع ویروس به جرم “شایعه پراکنی” در مورد اپیدمی محکوم شدند.

همچنین بخوانید: گزارشی در کانادا چین و ایران با “رژیمهای اقتدارگرا” را مسئول شیوع کرونا دانست

همچنین بخوانید: ناظران اتحادیه اروپا: ایران، روسیه و چین در انتشار اطلاعات غلط پیرامون کرونا هماهنگ هستند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا