آذربایجاناجتماعیایرانسیاست

ادامه بی‌خبری و نگرانی از وضعیت بابک کیومرثی و سعید سلطانی

بابک کیومرثی و سعید سلطانی، دو فعال مدنی آذربایجانی علیرغم سپری شدن نزدیک به ۲ ماه از بازداشت‌شان، کماکان در اداره اطلاعات تبریز در بازجویی به‌سر می‌برند.

ادامه بی‌خبری و نگرانی از وضعیت بابک کیومرثی و سعید سلطانی (آلتای جلفالی)، علیرغم سپری شدن نزدیک به ۲ ماه از بازداشت، نگرانی خانواده این فعالین را نسبت به وضعیت سلامتی‌شان افزایش داده است.

با وجود مراجعه و پیگیری خانواده‌های این فعالین به بازپرسی شعبه ۱۶ دادگاه انقلاب تبریز، این نهاد قضایی از دادن پاسخ مشخص نسبت به وضعیت سلامتی و بازداشت آنان اجتناب می‌کند.

مامورین امنیتی روز یکشنبه ۱۳ مهرماه با حمله به محل کار سعید سلطانی در شهرستان جلفا او را بازداشت و پس از آن با مراجعه به منزل این فعال مدنی، بدون ارایه مجوز قانونی منزل را مورد تفتیش قرار داده و لوازم شخصی او را با خود برده‌ بودند.

همزمان، بابک کیومرثی نیز در شهرستان جلفا بازداشت شده بود. تاکنون هیچ گونه اطلاعی از وضعیت و محل نگهداری وی در دست نیست و این مسئله بر نگرانی خانواده بابک کیومرثی افزوده است.

روز جمعه ۱۸ مهرماه حوالی ساعت ۲۰:۰۰ به وقت ایران، سعید سلطانی، در یک تماس تلفنی کوتاه با خانواده خود از نگهداری‌اش در اداره اطلاعات تبریز خبر داده بود. آقای سلطانی روز سه‌شنبه ۲۲ مهرماه نیز در یک تماس تلفنی کوتاه با خانواده خود، از نگهداری‌اش در اداره اطلاعات تبریز خبر داده بود.

پیش‌تر، «سید علی موسوی»، بازپرس شعبه ۱۶ دادگاه انقلاب تبریز به نزدیکان سعید سلطانی و بابک کیومرثی که برای کسب اطلاع از وضعیت فرزندان خود مراجعه کرده بودند، گفته بود که آنها «حالا حالاها مهمان ما هستند، دنبالشان نیایید.»

گفتنی است که هر دوی این فعالین در سالهای پیشین نیز چندین بار بازداشت و زندانی شده‌اند.

روز سه‌شنبه ۸ مهرماه اولین موج بازداشت‌ها از سوی نیروهای امنیتی در تجمعی در پارک جیرال اردبیل بوقوع پیوست که طی آن دست‌کم ۱۲ نفر از فعالین مدنی و شهروندان ساکن اردبیل با ضرب و شتم بازداشت شدند.

شرکت کنندگان در این تجمع ضمن محکومیت حمایت تسلیحاتی و لجستیکی ایران از ارمنستان در خصوص ادامه اشغال قره‌باغ، حمایت خود را از نبرد آزادسازی قره باغ اشغالی اعلام کردند.

همچنین روز پنجشنبه ۱۰ مهرماه، در اعتراضاتی که با همین عنوان در شهرهای تورک‌نشین ایران برگزار شد ده‌ها تن از شهروندان و فعالین مدنی در شهرهای مختلف باضرب و شتم شدید بازداشت شدند که تاکنون به جز فعالین بازداشت شده در اورمیه و چند تن دیگر در خیاو (مشکین‌شهر)، دیگر بازداشت‌شدگان در اردبیل، زنجان و جلفا همچنان در بازداشت به‌سر می‌برند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا