جهانسلامتی و زندگیسیاست

گزارشی در کانادا چین و ایران با “رژیمهای اقتدارگرا” را مسئول شیوع کرونا دانست

در گزارشی که بطور مشترک توسط مؤسسه مک دونالد-لوریه و گروه تحقیقاتی امنیت کانادا در اتاوا، پایتخت کانادا تهیه شده است، ، چین و ایران با رژیم های اقتدارگرا را مسئول گسترش کوید-۱۹ اعلام کرد.

در این گزارش با عنوان “بررسی مسئولیت رژیم های استبدادی در اپیدمی کوید-۱۹ و پنهان کردن آن” آمده است که دولت های پکن و تهران به‌دلیل تلاش برای پنهان‌کردن شیوع ویروس کرونا باید مسئول گسترش این بیماری همه گیر به جهان شناخته شوند.
در این گزارش گفته شده است: «شواهد و مدارك محكمی وجود دارد كه نشان می دهد هم رژیم چین و هم رژیم ایران شواهد این بیماری همه گیر را در اوایل بحران مخفی كرده اند و با این کار به قیمت سلامتی و ایمنی مردم برای حفظ قدرت خود تلاش كرده‌اند.»

در ادامه گزارش آمده است: «این دو کشور به طور عمد با گزارشات ناقص و سردرگم کننده دامنه همه گیری این بیماری را از جامعه بین المللی و شهروندان خود پنهان کردند و کسانی را که برای محافظت از سلامت عمومی اطلاعات را افشا می کردند را سرکوب کرده‌اند.»

سارا تيچ، كارشناس حقوق بشر و حقوق امنیت گفت اگر چه روند شیوع کوید-۱۹ هنوز هم ادامه دارد، اما تلاش دولتهاي چين و ايران براي پنهان كردن اين بيماري در مراحل اوليه شیوع كروناويروس را نمي توان انكار كرد.

«آنها جان شهروندان خود و شهروندان جهان را به خطر انداختند.»

خانم تیچ گفت: «ما شواهد زیادی در رابطه با چین و ایران داریم که سلامتی و ایمنی شهروندان و سایر مردم در سراسر جهان را با هزینه حفظ ثبات و قدرت خود در کشورهایشان به خطر اندخته‌اند.»

در این گزارش همچنین آمده است كه کانادا و سایر دولتها برای بازخواست از چین و ایران راه حل‌های قانونی را می‌توانند دنبال كنند. بر این اساس که این دو کشور تعهدات حقوقی بین المللی خود را در معاهداتی مانند «میثاق بین المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی»، «آیین نامه بین المللی بهداشت سازمان بهداشت جهانی»، «اساسنامه دادگاه کیفری رم» و «كنوانسیون سلاح های بیولوژیك» را نقض كرده اند.

بیان شده است که کشورهای دنیا برای مجازات ایران و چین می‌توانند به سازمان های بین المللی مانند کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل ، سازمان جهانی بهداشت ، دیوان بین المللی کیفری و شورای امنیت سازمان ملل متحد شکایت کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا