اقتصادجهانخاورمیانهسیاست

آمریکا: تمدید ۱۲۰ روزه معافیت عراق برای واردات برق از ایران

وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگوی تلفنی با نخست وزیر عراق اعلام کرد که آمریکا «در حمایت از دولت جدید» عراق، معافیت ۱۲۰ روزه واردات برق عراق از ایران را پیش خواهد برد.

در بیانیه‌ای که در وب‌سایت وزارت خارجه آمریکا منتشر شده، آمده است که مایک پمپئو،‌ در گفت‌وگو با مصطفی الکاظمی، با استقبال از دولت جدید عراق، بر لزوم انجام اصلاحات، مبارزه با فساد و مسئله همه‌گیری کووید-۱۹ تاکید کرده است.

بنابر اعلام وزارت خارجه آمریکا، «در راستای حمایت از دولت جدید، ایالات متحده برای نشان‌دادن تمایل خود به ایجاد شرایط مناسب موفقیت، در مسیر اعطای معافیت ۱۲۰ روزه برای از واردات برق، حرکت خواهد کرد.»

گفتنی است که مصطفی الکاظمی، رئیس پیشین سازمان اطلاعات ملی عراق، دیروز چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت رای اکثریت نمایندگان پارلمان کشورش را برای ریاست هیئت وزرا به دست آورد.

نمایندگان پارلمان عراق همچنین به ۱۵ وزیر پیشنهادی کابینه آقای کاظمی رای اعتماد دادند. اما رای‌اعتماد به هفت وزارتخانه دیگر از جمله وزرای امور خارجه و نفت عراق به زمان دیگری موکول شد.

آقای کاظمی از زمان استعفای عادل عبدالمهدی، سومین فردی است که از سوی برهم صالح، رئیس جمهوری عراق برای پست نخست وزیری به پارلمان معرفی می‌شود.

عراق ماه‌هاست شاهد اعتراضات گسترده و گاه خشونت‌بار علیه فساد دولتی، بیکاری، وضعیت بد خدمات عمومی و نفوذ ایران است. این اعتراضات باعث شد که عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر پیشین، از مقام خود کناره‌گیری کند.

در فروردین ماه مقام‌های عراقی اعلام کردند که  آمریکا معافیت‌های این کشور برای واردات برق‌وگاز از ایران را به مدت یک ماه دیگر تمدید کرده و این آخرین معافیتی است که به بغداد داده می‌شود.

آمریکا تاکنون معافیت عراق از تحریم های ایران را چندین بار تمدید کرده و خواستار حرکت این کشور به سوی خودکفایی در زمینه تامین انرژی شده است. عراق نیز به دنبال عقد قراردادهای تازه برای واردات برق از اردن، ترکیه و عربستان است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا