جهانخاورمیانهسیاست

به علت سلاح‌های ایرانی، ترامپ وضعیت اضطراری ملی در خصوص لبنان را تمدید کرد

ترامپ با صدور فرمانی وضعیت اضطراری ملی در ارتباط با لبنان را به‌دلیل انتقال سلاح از سوی ایران به گروه حزب‌الله، به مدت یک‌سال تمدید کرد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، روز چهارشنبه ۸ مرداد وضعیت اضطراری ملی در رابطه با لبنان را تمدید کرد و «انتقال اسلحه از ایران به حزب الله» را یکی از دلایل آن نامید.

در فرمان کوتاه رئیس جمهور آمریکا آمده است، ادامه ارسال سلاح از سوی ایران به حزب‌الله از جمله دادن سیستم‌های تسلیحاتی پیشرفته به گروه حزب‌الله استقلال لبنان را تضعیف و به بی‌ثباتی اقتصادی و سیاسی در منطقه کمک کرده است.

به گفته رئیس جمهور ایالات متحده این امر تهدیدی غیرعادی و فوق‌العاده برای امنیت ملی و سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا به شمار‌می‌آید.

اقدام آقای ترامپ ناظر به فرمان اجرایی شماره ۱۳۴۴۱ است که جورج دبلیو بوش، رئیس جمهور سابق آمریکا، در سال ۲۰۰۷ با توجه به شکاف‌های عمیق سیاسی در لبنان و قدرت گرفتن حزب الله در آن زمان صادر کرد.

این فرمان با توسل به «قانون اختیارات اقتصادی در شرایط اضطراری بین‌المللی» امکان تحریم افرادی را در لبنان فراهم می‌آورد که دولت ایالات متحده آنها را به تلاش برای تضعیف دموکراسی در لبنان، نقض حاکمیت قانون، به‌کارگیری خشونت سیاسی و باز گذاشتن راه برای نفوذ سوریه در این کشور متهم کرده است.

این فرمان سالانه به مدت یک‌سال تمدید می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا