ایران

تاکید دانشجویان دانشگاه‌های مختلف کشور بر حمایت از دانشگاه هنر و ادامه خیزش انقلابی

دانشجویان دانشگاه‌های مختلف کشور در بیانیه‌هایی ضمن همبستگی با دانشجویان دانشگاه هنر در برابر فشارهای دستگاه‌های امنیتی و بازداشت خشونت‌آمیز این دانشجویان، بر ادامه خیزش انقلابی و شکست سیاست‌های سرکوبگرانه تاکید کردند.

پس از آنکه حراست دانشگاه هنر پوشش مقنعه را از روز بیست و هفتم خرداد ماه در این دانشگاه اجباری اعلام کرد، دانشجویان دانشگاه هنر از چهارشنبه گذشته در پردیس باغ ملی این دانشگاه تحصن برگزار کردند.

این تحصن با واکنش خشونت‌بار مسئولان حراست دانشگاه، ضرب و شتم دانشجویان و حضور نیروهای امنیتی در اطراف دانشگاه همراه شد.

کانال تلگرام شوراهای صنفی دانشجویان کشور خبر داد نیروهای لباس شخصی صبح شنبه بیست و هفتم خرداد تعداد زیادی از دانشجویان دانشگاه هنر را مقابل پردیس باغ ملی این دانشگاه ربوده و به محلی نامعلوم منتقل کردند. طبق این گزارش، نیروهای یگان ویژه و انتظامی در محل حاضر بوده‌ و صرفا نظاره‌گر این واقعه بودند.

ساعاتی بعد، کانال شوراهای صنفی دانشجویان کشور گزارش داد تعدادی از دانشجویان بازداشت شده در مقابل پردیس باغ ملی دانشگاه هنرآزاد شده‌اند، اما دست‌کم دو دانشجو همچنان در بازداشت هستند.

جمعی از دانشجویان دانشگاه هنر در بیانیه‌ای خطاب به مسئولان اعلام کردند: «فکر کردید حالا دیگر دانشگاه مرده و از خیابان‌های اطرافش جداست. میان ما و شما دریایی خون فاصله است، ما، که حالا نزدیک یک سالی می‌شود که «ما» شده‌ایم، هیچ حرفی با شما نداریم الا یک کلمه: نه.»

این بیانیه افزود: «پس از تاکید دوباره‌تان بر آپارتاید جنسیتی و الزام حضور در دانشگاه با مقنعه، پس از بستن آب و خشونت بر دوستان‌مان که تنها در جهت برابری در پردیس باغ ملی تحصن کرده بودند، ما هم دوباره تاکید می‌کنیم که چیزی به عقب برنمی‌گردد.»

دانشجویان دانشگاه هنر خاطرنشان کردند: «این آسمان حتی بعد از تمام ستاره‌هایی که هر‌روز به زمین کشیده‌اید، هنوز غرق ستاره‌ست. از زخمی که شهریور دهن باز کرد هنوز خون می‌چکد. و ما ایستاده‌ایم، دست در دست هم، برای آزادی.»

تحولات دانشگاه هنر با موج واکنش دانشجویان نقاط مختلف کشور همراه شد. جمعی از دانشجویان دانشگاه تهران در بیانیه‌ای گفتند: «ضمن اعلام هم‌بستگی با دانشجویان دانشگاه هنر، اعلام می‌کنیم سیاست سرکوب حداکثری که به صورت هماهنگ در دانشگاه‌ها در آستانه به پایان رسیدن سال تحصیلی شدت گرفته، هم‌چون دیگر اشکال سرکوب در نهایت شکست خواهد خورد.»

دانشجویان دانشگاه علامه نیز در بیانیه‌ای ضمن اعلام همبستگی با دانشجویان دانشگاه هنر، ایستادگی‌ آنها در برابر سرکوب را گامی محکم در جهت حفظ حریم دانشگاه خواندند و گفتند: «کوچک‌ترین خراشی بر چهره‌ دانشجو و دانشگاه را بر نمی‌تابیم و تا آخرین لحظه در مقابل هر شکل از سرکوب مقاومت می‌کنیم.»

جمعی از دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد نیز اعلام کردند: «شما ای دانشجویان دانشگاه هنر، شما روح این انقلابید؛ شما هنر این فعل و ظرافت این حرکتید. ما حامی، هم‌رزم و دوشادوش شما خواهیم بود.»

گروهی از دانشجویان دانشگاه بهشتی تهران نیز در بیانیه‌ای نوشتند: «روزگار سختی برای مقاومت است. در این میان فریادهای شما بود که بر شعله امید دمید. چشم امید همه ما به شماست.»

جمعی از دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس نیز در بیانیه‌ای در بیانیه‌ای اعلام کردند که «دوشادوش دانشجویان هنر می‌ایستیم و نمی‌گذاریم شعلۀ مبارزه را در دانشگاه و جامعه خاموش کنند»

در بیانیه‌ای دیگر از سوی گروهی از دانشجویان دانشگاه سوره نیز آمده است: «کنار دوستان‌مان در دانشگاه هنر ایستاده‌ایم و سکوت نخواهیم کرد. چرا که در صورت سکوت کردن، این برخورد توهین آمیز دامان همه‌ دانشجویان را خواهد گرفت.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا