آذربایجان

تداوم قطعی شبکه اینترنت در شهرهای آذربایجان جنوبی

در حالی قطعی شبکه اینترنت در شهرهای آذربایجان جنوبی امروز ۲ آذر وارد هشتمین روزخود شده است که مقامات رژیم ایران از چند روز قبل خبر رفع محدودیت اینترنت در نقاط مختلف را مدعی شده اند.

به دنبال گسترش اعتراضات علیه افزایش بنزین در شهرهای مختلف ایران، شورای امنیت این کشور ساعت شش عصر روز شنبه ۲۵ آبان دستور قطع اینترنت را صادر کرده است.

اینترنت در ایران برای جلوگیری از ارسال خبر، تصاویر و ویدیوهای معترضین در شهرهای مختلف به خارج و همچنین مانع شدن از ارتباط معترضان با یکدیگر به دستور نهادهای امنیتی از طرف شورای امنیت کشور (شاک) قطع شده است.

این در حالی است که از روز چهارشنبه ٢٩ آبان خبرگزاریهای دولت ایران به نقل از مقامات امنیتی این کشور وعده رفع محدودیت اینترنت و بازگشت شبکه در این کشور به حالت عادی را خبر داده بودند. ولی با گذشت بیش از ۱۶۰ ساعت از شروع اختلال، همچنان قطعی شبکه اینترنت در شهرهای آذربایجان ادامه دارد.

علیرغم اینکه مقامات امنیتی ایران در چند روز گذشته مدعی شده اند که در ۲ روز نخست ناآرامیها – با معترضین «مماشات» نموده و از اعمال هر گونه خشونت پرهیز شده است، گزارشات و تصاویر منتشتر شده از نقاط مختلف آذربایجان جنوبی حاکی از آن است که از ساعات ابتدایی آغاز اعتراضات در شهرهای آذربایجان، این اعتراضات با خشونت وحشتناکی از سوی ماشین سرکوب رژیم ایران همراه بوده است.

بنا به اعلام فرمانده سپاه عاشورا «عابدین خرم» تنها ٣۰ نفر در تبریز و در روز نخست اعتراضات حین «درگیری» با نیروهای سرکوبگر رژیم ایران دستگیر شده اند.

همچنین خبرهای منتشر شده، از انتقال بیش از ۵۰ نفر از دستگیرشدگان در روز دوم ناآرامیها در اورمیه به زندان مرکزی این شهر حکایت دارد.

قطعی اینترنت که مانع گردش آزاد اخبار و اطلاعات شده است، با توجه به سابقه رژیم ایران در اعمال خشونتهای غیر انسانی علیه مخالفان خود، نگرانیهای مجامع و سازمانهای حقوق بشری را در پی داشته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا