جهان

ترکیه و حرکت به سوی تبدیل شدن به یک قدرت پهپادی بلا منازع

آنکارا در زمینه صنایع دفاعی بیش از هر چیز بر توسعه پهپادهای خود تاکید می‌ورزد و به گفته کارشناسان، در این زمینه نیز جزو کشورهای بسیار پیشرفته است.

ترکیه در زمینه صنایع دفاعی پیشرفت قابل توجهی کرده و نه تنها در تولید سلاح‌های سبک و سنگین، خودرو، کشتی و هواپیمای نظامی در جهان مطرح است، بلکه در طراحی و توسعه موشک، سیستم‌های الکترونیک و کنترل نیز فعالیت چشمگیری دارد.

به گزارش دویچه‌وله به نقل از اشپیگل آنلاین که روز یکشنبه، ۱۱ خرداد مطلبی به نقل از کارشناسان در این باره منتشر کرده، رجب طیب اردوغان توازن قدرت در جنگ داخلی لیبی را به نفع دولت وفاق ملی تغییر داده و این را بیش از هر چیز مدیون استفاده از پهپادهای ساخت ترکیه است.

بر اساس این گزارش، ترکیه نیروهای دولت وفاق ملی را علاوه بر تانک‌های ضدهوایی «کُرکوت» به پهپادهای مدل «بایراکتار تی‌بی۲» هم مجهز کرده است.

این پهپاد که تولیدی شرکت «بایکار ماکینا» است، در حال حاضر موفق‌ترین محصول صنایع دفاعی ترکیه به‌شمار می‌رود.

مجله اسرائیلی «دفاع اسرائیل» نیز سال گذشته این پهپاد را «یکی از بهترین‌ها در نوع خود» ارزیابی کرده بود.

ارتش ترکیه این پهپاد را از سال ۲۰۱۴ میلادی در مبارزه با گروه‌های تروریست به کار می‌برد.

اشپیگل آنلاین نوشته است، در حال حاضر ترکیه تنها کشوری است که از این هواپیمای بی‌سرنشین برای درگیری‌های مسلحانه در خاک خود استفاده می‌کند و از طریق آن، در مقابله با نیروهای «پ‌ک‌ک» موفقیت‌های زیادی کسب کرده است.

به گفته این رسانه آلمانی، نیروهای پ‌ک‌ک به سختی می‌توانند آزادانه در جنوب شرقی ترکیه جابه‌جا شوند، زیرا توسط این پهپاد به‌سرعت شناسایی می‌شوند.

پیش‌تر نیز رسانه‌های عربی گزارش داده بودند که آنکارا بخشی از موفقیت‌های نظامی خود در سوریه را مدیون پهپادهای خودی است.

یکی از شخصیت‌های کلیدی در توسعه هواپیماهای بدون سرنشین شرکت «بایکار ماکینا»، سلجوق بایراکتار، داماد رئیس جمهوری ترکیه است. او فارغ‌التحصیل دانشگاه «انستیتوی فناوری ماساچوست» (ام‌آی‌تی)، یکی از دانشگاه‌های نخبگان ایالات متحده است و لقب «پدرخوانده پهپاد ترکیه» را یدک می‌کشد.

دن گتینجر، کارشناس مسائل امنیتی، در مطالعه خود در سال ۲۰۱۹ که با عنوان «بانک اطلاعاتی هواپیماهای بدون سرنشین» منتشر شد، تاکید کرده است که ترکیه در سال‌های اخیر به یک نقطه عطف مهم فنی در زمینه تولید پهپاد رسیده است.

به گزارش اشپیگل آنلاین، ترکیه ابتدا برای تولید این پهپاد از فناوری‌های آمریکا و اسرائیل استفاده می‌کرد، اما پس از بروز تنش سیاسی میان آنکارا و واشنگتن، آنکارا تصمیم گرفت خود را در این زمینه خودکفا کند.

اردوغان بارها اعلام کرده است که کشورش تا سال ۲۰۲۳ به یکی از ۱۰ کشور مهم صادرکننده تسلیحات تبدیل خواهد شد. او چند ماه پیش گفت، ترکیه در حال حاضر ۷۰ درصد نیاز تسلیحاتی خودش را تامین می‌کند.

موسسه پژوهش‌های صلح سوئد در «فهرست کشورهای صادرکننده جنگ‌افزار»، ترکیه را در رده چهاردهم قرار داده است.

به گزارش اشپیگل آنلاین، مشتریان اصلی تسلیحات ترکیه کشورهای کوچک مانند ترکمنستان، عمان و قطر هستند، اما کشورهای دیگر، از جمله پاکستان و اوکراین نیز از ترکیه سلاح خریداری کرده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا