ایرانجهان

تصاویر ماهواره‌ای از انفجار پارچین شائبه‌های تازه‌ای را برانگیخته است

تصاویر ماهواره‌ای منتشر شده از محل انفجاری که بامداد جمعه در شزق تهران بوقوع پیوسته بود موجب شد تا کارشناسان با دیده تردید به این موضوع بنگرند.

اسوشیتدپرس در اینباره نوشت: «عکس‌های ماهواره‌ای سنتینل ۲ (آژانس فضایی اروپا) از این منطقه که در حدود ۲۰ کیلومتری شرق از مرکز پایتخت ایران قرار دارد، آثاری از صدها متر سیاهی ناشی از سوختگی بر اثر آتش را نشان می‌دهد که هفته‌های قبل از آن وجود نداشت. ساختمانی که در نزدیکی آن محل مشاهده می‌شود شبیه آنچیزی است که در تلویزیون دولتی ایران نشان داده شد.»

این رسانه آمریکایی به نقل از تحلیلگران گفت که محل انفجار پارچین نبوده است بلکه محل ذخیره گاز در نزدیکی تاسیسات موشکی خجیر است.

آسوشیتدپرس همچنین به نقل از فابین هینتس، پژوهشگر مرکز جیمز مارتین برای تحقیقات منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای در کالیفرنیا نوشت:

«به نظر می‌رسد که انفجار در مجموعه گروه صنعتی شهید باکری رخ داده است که مسئول تولید سوخت جامد موشک است.»

مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی مستقر در واشنگتن، خجیر را به‌عنوان «محل تونل‌های بی‌شماری» معرفی می‌کند که برخی از تونل‌ها مشکوک به «مونتاژ و ساخت سلاح» هستند.

طبق گزارش آسوشیتدپرس، ساختمان‌های بزرگ صنعتی در محلی که در تصاویر ماهواره‌ای نیز مشخص است، نشان می‌دهد که ساخت موشک در آنجا انجام می‌شود.

آژانس اطلاعات دفاعی ایالات متحده آمریکا می‌گوید که ایران به طور کلی بزرگترین برنامه تاسیسات زیرزمینی در خاورمیانه را دارد.

آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا سال گذشته در گزارشی گفته بود که این مکان‌ها از قابلیت‌های موشک‌های بالستیک تهران شامل نیروهای عملیاتی و برنامه توسعه و تولید موشک پشتیبانی می‌کند.

در حالی مقام‌های ایران محل وقوع انفجار را پارچین معرفی کردند که این مکان به دلیل نقشش در برنامه هسته‌ای ایران پیش از سال ۲۰۰۳ بر سر زبان‌ها افتاده بود اما منطقه خجیر تاکنون در مرکز توجه قرار نداشت.

منبع خبر: یورونیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا