ایرانجهانسیاست

ایران تهدید کرد؛ عواقب وخیم برای منطقه و خروج از ان‌پی‌تی در صورت تمدید تحریم جنگ‌افزار

سخنگوی دولت ایران، تمدید تحریم جنگ‌افزار علیه ایران را با «پیامدهای وخیم» برای منطقه و رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز با خروج از ان‌پی‌تی تهدید کرد.

علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران، روز شنبه ۱۳ اردیبهشت اظهار داشت که تمدید تحریم جنگ‌افزار علیه ایران «پیامدهای وخیمی نه تنها برای برجام بلکه فراتر از آن، برای امنیت و ثبات منطقه خواهد داشت».

«ما فکر می‌کنیم این پیام روشن را به آمریکا و بقیه انتقال دادیم که تمدید تسلیحاتی ایران مغایر با توافق‌های قبلی است و واکنش سختی را به‌دنبال خواهد داشت.»

آقای ربیعی در مصاحبه امروز خود با خبرگزاری تسنیم گفت «ما فکر می‌کنیم این پیام روشن را به آمریکا و بقیه انتقال دادیم که تمدید تسلیحاتی ایران مغایر با توافق‌های قبلی است و واکنش سختی را به‌دنبال خواهد داشت.»

وی همچنین درخصوص واکنش ایران در صورت تمدید تحریم‌های جنگ‌افزاری اظهار داشت «بر اساس رایزنی‌هایی که با دوستانمان داریم مطلع هستیم که این روش آمریکا را نمی‌پسندند و نخواهند پذیرفت.»

از سوی دیگر امروز شنبه ۱۳ اردیبهشت، مجتبی ذالنوری، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز گفت که این موضوع از سوی کمیسیون  در حال بررسی است.

آقای ذالنور درباره واکنش ایران به همراهی احتمالی کشورهای اروپایی با آمریکا بر سر تمدید تحریم‌های جنگ‌آفزاری همچنین اظهار داشت که در صورت «بدعهدی طرف‌های غربی» لزومی به اجرای برجام نیست.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس عنوان داشت که گزینه دیگر ایران در باره این موضوع خروج از پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای ( ان‌پی‌تی) است.

لازم به ذکر می‌باشد که ایران در برجام پذیرفته است که پروتکل الحاقی در پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان‌پی‌تی) را به صورت داوطلبانه اجرا کند. بر اساس این پروتکل، بازرسان آژانس انرژی اتمی مجاز خواهند بود در صورت لزوم با بازدیدهای سرزده تأسیسات هسته‌ای ایران را بازرسی کنند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا