ایراندانش و فن آوری

سپاه پاداران: پرتاب موفق نخستین «ماهواره نظامی» ایران

خبرگزاری‌های وابسته به سپاه پاسداران جمهورس اسلامی مدعی شد که نخستین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی ایران توسط سپاه پاسداران با موفقیت در مدار زمین قرار گرفت

سپاه‌نیوز و فارس عنوان کرده است که «ماهواره نور به عنوان نخستین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی ایران صبح امروز (چهارشنبه ۳ اردیبهشت ماه) از ماهواره بر ۳ مرحله ای قاصد از کویر مرکزی ایران توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با موفقیت پرتاب و در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین قرار گرفت.»

این خبر تا به حال از سوی هیچ منبع مستقل و متخصصی تایید نشده است.

خاطرنشان می‌شود که این پنجمین تلاش ایران برای پرتاب ماهواره به فضا است. پیش از این چهار تلاش ایران همه با شکست مواجه شده بود.

پیش از این ماموریت ماهواره ظفر اواخر بهمن سال ۱۳۹۸، با شکست مواجه شده بود. در آن زمان  آمریکا و فرانسه تلاش ایران برای پرتاب ماهواره به فضا را مرتبط با فناوری‌ موشک‌های بالستیک خصوصا موشک‌های بالستیک بین قاره‌ای دانسته  و از ایران خواسته بودند به تعهدات بین المللی خود پایبند باشد.

همچنین در روزهای اخیر فرمانده سپاه در یک مراسم رونمایی مدعی شده بود که دستگاه ویروس‌یاب ساخته است که قادر است در عرض پنج ثانیه و در شعاع صد متری هرگونه ویروسی را شناسایی کند.

وزارت بهداشت ایران گفته‌بود دستگاه سپاه فاقد تاییدیه است. انجمن فیزیک ایران نیز ادعای سپاه را به دور از واقعیت و در اندازه بیلم‌های علمی تخیلی ارزیابی کرده بود.

تکمیل می شود

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا