ایرانجهان

جمهوری اسلامی درباره سرنگونی پرواز پی‌اس ۷۵۲: دولت‌های شاکی غرض سیاسی دارند

جمهوری اسلامی در واکنش به شکایت کانادا، بریتانیا، اوکراین و سوئد بابت سرنگونی هواپیمای اوکراینی بیانیه‌ای صادر کرد که در آن بدون اشاره به شلیک موشک از سوی سپاه پاسدارن، این کشورها را به غرض‌ورزی سیاسی متهم کرد.

بیانیه‌ای که در شامگاه یکشنبه منتشر شد این کشورها را متهم کرده که «با نادیده گرفتن پیشنهادهای جمهوری اسلامی ایران، با رجوع به دیوان بین‌المللی دادگستری نشان دادند که اولا به خواسته خود دائر بر انجام مذاکره با جمهوری اسلامی ایران پایبند نیستند و درخواست انجام مذاکره از سوی آنها عملا مستمسکی برای پیش‌برد اهداف و اغراض سیاسی آنها بوده است».

در این بیانیه همچنین گفته شده که «متعاقب وقوع سانحه»، جمهوری اسلامی اقدامهایی «با حسن نیت، شفافیت و جدیت کامل» انجام داده تا «ابعاد مختلف سانحه» را روشن کند.

این در حالی‌ست که پیش‌تر بازماندگان قربانیان پرواز پی‌اس ۷۵۲ ارجاع پرونده جمهوری اسلامی به دادگاه لاهه را گامی مهم در روشن شدن بخشی از حقیقت سرنگونی این هواپیما خواندند و بر خواسته‌های اصلی دیگرشان چون باز شدن پرونده جنایی در پلیس فدرال و قرار گرفتن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی تاکید کردند.

جمهوری اسلامی در ادامه بیانیه روز یکشنبه خود، شرحی از «تسهیلات و مساعدت‌های لازم» در روزهای پس از سرنگونی هواپیما با شلیک موشک از سوی پدافند هوایی سپاه در سال ۱۳۹۸ ارائه داده.

روز چهارشنبه ‌۱۴ تیر، چهار کشور متضرر در انهدام هواپیمای اوکراینی رسما از جمهوری اسلامی به دلیل سرنگون کردن عمدی این هواپیما به دیوان بین‌المللی دادگستری شکایت کردند.

دیوان بین‌المللی دادگستری، بازوی قضایی سازمان ملل متحد که به دلیل استقرار در لاهه هلند از آن به عنوان دادگاه لاهه نیز یاد می‌شود، اعلام کرد این کشورها اعلام کرده‌اند جمهوری اسلامی اقدامی عملی برای جلوگیری از انهدام این هواپیما انجام نداده و همچنین نتوانسته این موضوع را به درستی بررسی کند.

بریتانیا، کانادا، سوئد و اوکراین در شکایت خود از دیوان بین‌الملل دادگستری خواستند حکم دهد که جمهوری اسلامی «به صورت غیرقانونی هواپیمای اوکراینی را سرنگون کرده و باید عذرخواهی کند».

این چهار کشور در شکایت خود همچنین خواستار پرداخت غرامت به خانواده قربانیان هواپیمای اوکراینی شدند.

پرواز پی‌اس ۷۵۲ هواپیمایی اوکراین اینترنشنال، بامداد چهارشنبه ۱۸ دی ماه سال ۹۸ و دقایقی پس از پرواز هدف موشک‌های سپاه پاسداران قرار گرفت و همه ۱۷۶ سرنشین آن همراه با یک جنین کشته شدند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا