جهان

جو بایدن: حملات هوایی اخیر در عراق برای بازداشتن ایران از حمله به آمریکایی‌ها بود

رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید حملات هوایی این هفته نیروهای آمریکایی در عراق با هدف بازداشتن ایران و گروه‌های نیابتی مورد حمایت آن از حمله به کارکنان و تأسیسات ایالات متحده انجام شد.

جو بایدن در نامه‌ای به رهبران کنگره آمریکا که خبر آن روز چهارشنبه ششم دی منتشر شد، نوشت: «این حملات به قصد کاهش و از هم گسیختن مجموعه حملات دنباله‌دار علیه آمریکا و شرکای ما و همچنین به منظور بازداشتن ایران و گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت آن از حمله یا حمایت از حمله به پرسنل و تأسیسات آمریکا انجام شد

او افزوده است:‌ «ایالات متحده آماده است در پاسخ به تهدیدات یا حملات بیشتر، در صورت لزوم اقداماتی فراتر و مناسب انجام دهد

گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت ایران در واکنش به عملیات اسرائیل در نوار غزه، طی حدود دو ماه اخیر حملاتی را به پایگاه‌ها و تأسیسات نظامی آمریکا در سوریه و عراق انجام داده‌اند.

پس از مجروح شدن سه نظامی آمریکایی در حمله یک هواپیمای بدون سرنشین در شهر اربیل عراق، جو بایدن به ارتش آمریکا دستور داد تا حملات هوایی تلافی‌جویانه را علیه گروه‌های شبه نظامی مورد حمایت ایران انجام دهد.

رئیس‌جمهور آمریکا که کریسمس را در محل اقامت ریاست‌جمهوری در کمپ دیوید مریلند سپری می‌کرد، اندکی پس از وقوع این حمله، توسط جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید از این رخداد باخبر شد و به پنتاگون و دستیاران ارشد امنیت ملی خود دستور داد تا گزینه‌های پاسخ را آماده کنند.

پس از آن، لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، در بیانیه‌ای گفت: «نیروهای ارتش آمریکا حملات لازم و مناسبی را به سه قرارگاه کتائب حزب‌الله و گروه‌های مرتبط با آن در عراق انجام دادند

آمریکا می‌گوید این حمله در عراق احتمالا باعث کشته شدن «تعدادی از اعضای گروه کتائب حزب‌الله» شد و تأسیسات مورد استفاده این گروه را نابود کرد.

واشینگتن همچنین ایران را متهم می‌کند که «قویا» در حملات گروه یمنی حوثی‌ها به کشتی‌های در حال عبور از دریای سرخ نقش دارد.

ایران دخالت خود را در این حملات رد کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا