ایرانمحیط زیست

حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی: در آتش‌سوزی جنگل‌های قره‌داغ ریالی برای پرداخت هزینه‌ها نداشتیم

مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی با اشاره به اختصاص نیافتن بودجه برای مقابله با خوادث محیط زیستی گفت اندک رقمی که به اداره کل محیط زیست آذربایجان شرقی داده می‌شود، کفاف ماموریت نیروها را نمی‌دهد، چه رسد به نیروهای کمکی

به گزارش ایلنا، حمید قاسمی گفت مسئولیت یکپارچگی در اعمال مدیریت بحران کشور و ارتقاء اثربخشی آن برعهده سازمان مدیریت بحران کشور است از این رو طبق قانون مدیریت بحران کشور، پیش بینی سالانه نیازهای مالی، تجهیزات و اقلام امدادی مربوط به مدیریت بحران کشور و اعلام سازمان برنامه و بودجه بوده ولی در طول این چند سال ریالی از این بابت ندیده‌ایم.

وی با اشاره به برخی وظایف سازمان برنامه و بودجه اظهار کرد: اندک رقمی که به اداره کل محیط زیست آذربایجان شرقی داده می‌شود، کفاف ماموریت نیروها را نمی‌دهد، چه رسد به نیروهای کمکی.

 مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی با اشاره به نبود فرماندهی واحد در استان در بحث آتش‌سوزی، گفت: به هنگام وقوع آتش سوزی‌، در ابتدای کار نیروهای منابع طبیعی و محیط زیست هستند که برای اجرا به محل اعزام شده و تنها می‌مانند.

وی افزود: عدم هماهنگی در اطلاع رسانی و نبود سخنگوی واحد نیز از جمله مشکلات در زمان آتش سوزی جنگل‌ها و بوده و نیازمند فردی آشنا به منطقه حفاظت شده هستیم.

وی بیان کرد: فرمانداران منطقه به دلیل حفاظت شده بودن منطقه، هزینه‌ها را از محیط زیست طلب می‌کنند، در حالی که اعتباری برای پرداخت هزینه‌ها نیست. متاسفانه در ماجرای آتش سوزی جنگل‌های قره‌داغ (ارسباران) رسانه‌ها محیط زیست را مقصر می‌دانستند.

وی مناطق تحت مدیریت اداره حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی را نزدیک به ۶۰۰ هزار هکتار عنوان کرد و گفت: در سال ۹۷، ۳۷ مورد حریق و در سال گذشته ۶۰ مورد حریق روی داد.

وی افزود: ۱۲۷۳ هکتار از کل مناطق تحت مدیریت استان ما شامل مناطق مرتعی و جنگلی در سال قبل دچار آتش سوزی شدند که ۶۰۰ هکتار آن مربوط به جنگل‌های ارسباران بود.

وی اظهار کرد: بر اساس نقشه تراکنش آتش‌سوزی‌ها، آتش سوزی‌هایی در کاغذکنان بناب، چاراویماق و منطقه قره قشلاق نیز روی داده که قسمت عمده آتش‌سوزی ها در منطقه حفاظت شده ارسباران و قسمتی از جلفا و ورزقان بوده است.

وی گفت: در اصل ۵۰ قانون اساسی، اعلام شده است که حفاظت از محیط زیست وظیفه عمومی بوده و علاوه بر اداره کل حفاظت محیط زیست، قانون گذار در تفکیک وظایف ارگان‌ها، وظایفی تعریف کرده است.

وی بیان کرد: تشکیل تیم واکنش سریع و برگزاری جلسات مشترک با منابع طبیعی و تهیه یکسری بنر اطلاعاتی به منظور فرهنگ سازی از جمله اقدامات اداره کل حفاظت محیط زیست به منظور پیشگیری از حریق است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: چهار پد برای نشست و برخواست هلیکوپتر در این منطقه در نظر گرفته شده است، و سال گذشته هماهنگی در سطح ملی و استانی در خصوص تهیه هلی کوپتر امدادی برای اطفاء حریق وجود نداشت و ما هماهنگی های لازم در این خصوص را با وزارت دفاع انجام می‌دادیم، امسال ما به دنبال انعقاد قرارداد با وزارت دفاع یا جای دیگر بودیم و بارها با شرکت هلیکوپتری ایران و هوا نیروز مکاتبه کردیم، ولی به نتیجه نرسیدیم و این مورد از دیگر مشکلات ما است.

قاسمی در خاتمه گفت: شهردار تبریز نیز سال گذشته در شورای بحران در خصوص تامین بسکت قول‌هایی دادند که متاسفانه با وجود پیگیری‌های مکرر تاکنون محقق نشده است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا