جهان

حمله راکتی به یک ایستگاه قطار در شرق اوکراین ده‌ها کشته برجای گذاشت

راه‌آهن اوکراین صبح جمعه ۱۹ فروردین اعلام کرد حمله راکتی روسیه به ایستگاه قطار در شهر کراماتورسک، واقع در استان دونتسک، به کشته و زخمی شدن ده‌ها غیرنظامی منجر شده است.

مقام‌های اوکراین از حمله راکتی روسیه به یک ایستگاه قطار مملو از مسافر در استان دونتسک خبر داده و تعداد کشته‌ها را دست‌کم ۳۹ نفر اعلام کرده‌اند؛ اتحادیه اروپا نیز پنجمین بسته تحریم‌ها علیه روسیه را تصویب کرد.

راه‌آهن اوکراین صبح جمعه ۱۹ فروردین اعلام کرد حمله راکتی روسیه به ایستگاه قطار در شهر کراماتورسک، واقع در استان دونتسک، به کشته و زخمی شدن ده‌ها غیرنظامی منجر شده است.

ساعاتی بعد پاولو کیریلنکو، استاندار دونتسک، اعلام کرد شمار قربانیان به دست‌کم ۳۹ کشته و ۸۷ زخمی رسیده و حال بسیاری از زخمی‌ها وخیم است.

به گفته اوکراین، این ایستگاه قطار مملو از شهروندان غیرنظامی بود که قصد داشتند با قطار از شهر خارج شوند.

اولکساندر هونچارنکو، شهردار کراماتورسک، گفت حدود چهار هزار نفر، عمدتا شامل افراد مسن و کودکان، در ایستگاه قطار و محوطه آن حضور داشتند.

با این حال وزارت دفاع روسیه این اتهام را رد کرده و در مقابل، مدعی شده اوکراین ماه گذشته با همین نوع راکت مرکز شهر دونتسک را هدف قرار داده بود.

روز جمعه همچنین اتحادیه اروپا پنجمین مجموعه تحریم‌ها علیه روسیه را به تصویب رساند؛ این تحریم‌ها از جمله شامل ممنوعیت واردات زغال سنگ از روسیه و ممنوعیت ورود کشتی‌ها روسی به بنادر اتحادیه اروپا است.

اتحادیه اروپا همچنین اعلام کرده که نمایندگی خود در کی‌یف را بازگشایی می‌کند. بازگشایی این دفتر همزمان با سفر اورزولا فون در لاین، رییس کمیسیون اتحادیه اروپا، و جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی این اتحادیه، به کی‌یف انجام می‌شود.

فون در لاین روز جمعه عازم کی‌یف شد و بلندپایه ترین سیاستمدار اروپایی است که پس از حمله روسیه به اوکراین سفر می‌کند.

همزمان، مقام‌های اوکراین از کشف ده‌ها جسد در بورودیانکا در استان کی‌یف خبر داده‌اند.

ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین، شامگاه پنجشنبه گفت جنایات روسیه در این شهر «بسیار وحشتناک‌تر» از بوچا بوده است.

درباره کشتار در بوچا، در همین استان، نیز جزییات بیشتری منتشر شده و به گفته آناتولی فدوروک، شهردار، تاکنون ۳۲۰ جنازه جمع‌آوری شده و ۱۶۳ نفر از آنان شناسایی شده‌اند.

کشتار بوچا در روزهای اخیر بازتاب گسترده‌ای داشته و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، خواستار تحقیقات مستقل درباره آن شده است.

مجمع عمومی سازمان ملل نیز روز پنجشنبه عضویت روسیه از شورای حقوق بشر این سازمان را به حال تعلیق درآورد.

روز جمعه همچنین وزارت دفاع بریتانیا در گزارش روزانه خود اعلام کرد نیروهای روسیه به طور کامل از مناطق شمال اوکراین عقب‌نشینی کرده‌اند و برخی از آنها به دونباس اعزام خواهند شد.

این گزارش با این حال یادآور شده است که این نیروهای روسیه پیش از اعزام به شرق اوکراین به طور چشمگیری نیاز به ترمیم و تکمیل یگان‌های خود دارند که دست‌کم یک هفته زمان می‌برد.

مقامات اوکراین نیز گفته‌اند روسیه علاوه بر ماریوپول بر روی تصرف ایزیوم و لوهانسک تمرکز کرده است.

روز جمعه همچنین مقام‌های اوکراین اعلام کردند در صدد ایجاد ۱۰ گذرگاه امن برای خروج غیرنظامیان در روز جمعه هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا