جهان

خیرت ویلدرز نامزد راستگرا آماده پیروزی در انتخابات هلند

براساس نظرسنجی از کسانی که روز چهارشنبه در هلند پای صندوق‌های رای رفته‌اند، خیرت ویلدرز نامزد راستگرا و کهنه‌کار هلندی که به شدت از اسلام انتقاد می‌کند در آستانه یک پیروزی چشمگیر قرار گرفته است.

براساس این نظرسنجی‌ها حزب «آزادی» (پی‌وی‌وی) او بعد از ۲۵ سال حضور پارلمانی به سوی کسب ۳۵ کرسی می‌رود که به فاصله زیاد بیش از نزدیکترین رقیب اوست – ائتلافی از چپگرایان – است.

او گفت: «دیگر کسی نمی‌تواند پی‌وی‌وی را نادیده بگیرد. ما دولت تشکیل خواهیم داد.»

با این حال او برای یافتن احزابی برای پیوستن به دولت ائتلافی با موانع جدی روبروست.

هیچ حزبی به تنهایی به حد نصاب لازم در پارلمان – با ۱۵۰ کرسی – نخواهد رسید، به همین دلیل او مجبور است ائتلافی با حداقل ۷۶ کرسی تشکیل دهد.

آقای ویلدرز، ۶۰ ساله، در سخنرانی پیروزی خود گفت: «ما می‌خواهیم دولت تشکیل دهیم و چنین خواهیم کرد. (شمار کرسی‌ها) یک دستاورد بزرگ است اما یک مسئولیت بزرگ هم هست.»

سه حزب بزرگ، که آرای کمتری به دست آورده‌اند، پیش از رای‌گیری گفته بودند که در دولتی به رهبری ویلدرز شرکت نخواهند کرد.

پیشبینی می‌شود ائتلاف چپگرایان تحت رهبری فرانس تیمرمانز با ۲۵ کرسی در جایگاه دوم قرار گیرد. تیمرمانز گفته است که او با حزب «آزادی» وارد معامله نخواهد شد.

او گفت وقت آن است که از دمکراسی و حاکمیت قانون در هلند دفاع شود.

حزب لیبرال راست میانه «وی‌وی‌دی» به رهبری دیلان یشیل‌گوز در جایگاه سوم و یک حزب نوپا به رهبری پیتر اومتزیگت، نماینده پارلمان، در رتبه چهارم قرار گرفته‌اند.

آقای ویلدرز رهبر حزب آزادی مستقیما از رقبای سیاسی خود درخواست کرد با او همکاری کنند، و خانم یشیل‌گوز و آقای اومتزیگت هر دو به او تبریک گفته‌اند.

هرچند خانم یشیل‌گوز ابراز تردید کرده که آقای ویلدرز بتواند دولت تشکیل دهد، اما گفته است که همکاران حزبی او باید تصمیم بگیرند چطور به آن واکنش نشان دهند.

او پیش از انتخابات پافشاری کرد که در یک کابینه تحت رهبری ویلدرز کار نخواهد کرد، اما همکاری با او در صورت پیروزی حزب خود را رد نکرد.

آقای اومتزیگت ابتدا گفت که حزب «پیمان اجتماعی نو» با آقای ویلدرز کار نخواهد کرد، اما حالا می‌گوید که «آنها آماده هستند اعتماد (رای دهندگان) را به عمل تبدیل کنند.»

پیروزی خیرت ویلدرز باعث موجی از شوک در سراسر اروپا خواهد شد، چون هلند یکی از اعضای بنیانگذار نهادی است که بعدا به اتحادیه اروپا بدل شد.

رهبران ملی‌گرا و راست افراطی در اطراف اروپا دستاورد او را ستایش کردند. مارین لوپن رهبر «تجمع ملی» فرانسه گفت که این نتیجه «موید وابستگی فزاینده به دفاع از هویت‌های ملی است.»

آقای ویلدرز می‌خواهد رفراندومی برای ترک اتحادیه اروپا تحت عنوان «نگزیت» برگزار کند، هرچند می‌داند که حال حاضر افکار عمومی گرایشی به آن ندارد.

او در جریان مبارزات اخیر شعارهای ضداسلامی خود را تعدیل کرد و گفت مسائل عاجل‌تری در این مقطع وجود دارد و او آماده است سیاست‌های خود برای منع مساجد و مدارس اسلامی را فعلا معلق کند.

این استراتژی موفق بود چون ظاهرا شمار کرسی‌های پارلمانی حزب او را دو برابر کرده است.

آقای ویلدرز در جریان مبارزات انتخاباتی از نارضایتی گسترده از دولت قبلی که به دلیل اختلاف بر سر مقررات پناهندگی فروپاشید به خوبی بهره‌برداری کرد.

در طول مبارزات مهاجرت به یک موضوع مهم بدل شد و آقای ویلدرز روز چهارشنبه روشن کرد که او قصد دارد با «سونامی پناهجویی و مهاجرت» برخورد کند.

سال پیش میزان خالص مهاجرت به هلند بیش از دو برابر شد، یعنی از ۲۲۰ هزار نفر بالاتر رفت که تا حدودی به دلیل سیل پناهندگانی بود که از حمله روسیه به اوکراین فرار می‌کردند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا