ایرانجهان

دادگاهی در آمریکا ایران را به پرداخت غرامت محکوم کرد

یک دادگاهی در واشنگتن، ایران را به اتهام دست داشتن در حادثه‌ای به سال ۱۹۹۶ در عربستان سعودی، به پرداخت ۸۷۹ میلیون دلار غرامت محکوم کرده است.

دادگاه فدرال واشنگتن در ایالات متحده، ایران را به دست داشتن در انفجار «برج الخُبَر» که در سال ۱۹۹۶ در عربستان سعودی رخ داد، متهم کرد.

اسوشیتدپرس به نقل از «پی آر نیوزوایر» خبر می‌دهد که قاضی برلی هاول روز سه شنبه، ۱۷ تیرماه با مقصر دانستن افراد حامی ایران در حادثه انفجار «برج الخُبَر»، تهران را به پرداخت غرامت ۸۷۹ میلیون دلاری به نظامیان و خانواده‌هایشان محکوم کرده است.

این غرامت بر اساس شکایت ۱۴ عضو نیروی هوایی آمریکا که در حادثه زخمی شدند و ۲۱ نفر از اعضای خانواده های آنان از جمهوری اسلامی، سپاه پاسداران، وزارت اطلاعات و وزیر اطلاعات تعیین شد.

در تاریخ ۲۵ ژوئن سال ۱۹۹۶ ( ۵ تیر ۱۳۷۵) یک کامیون بمب گذاری شده مقابل محل استقرار نظامیان آمریکایی واقع در شهر «الظهران» منفجر شد که بر اثر آن ۱۹ نظامی آمریکایی کشته و ۴۰۰ نظامی و غیر نظامی زخمی شدند.

به نوشته اسوشیتدپرس، این دادگاه اعلام کرده که ایران دستورات مقتضی و بیش از ۲ تُن مواد منفجره را در اختیار عاملان حامی خود قرار داده تا با جاسازی در یک کامیون، آن را مقابل محل استقرار نظامیان آمریکایی منفجر کنند.

در زمان وقوع حادثه، مقامهای رسمی دولت بيل کلينتون رئيس جمهور وقت آمريکا، جمهوری اسلامی را به دخالت در انفجار الظهران متهم کردند و گزارشهای تأييد نشده ‌ای نيز درباره احتمال حمله تلافی ‌جويانه آمريکا به برخی از پايگاههای نظامی ايران در مطبوعات سراسر جهان انتشار يافت.

از زمان بمب‌گذاری ژوئن ۱۹۹۶ تا کنون، چندین دادگاه در این زمینه برگزار شده است.

در ژوئن سال ۲۰۰۱ دادگاهی در ایالت ویرجینیا ۱۳ عضو حزب‌الله را متهم به دست‌داشتن در بمب‌گذاری ظهران کرده بود.

در دسامبر سال ۲۰۰۶ نیز دادگاهی در واشنگتن، ایران را به هم‌دستی در بمب‌گذاری یاد شده متهم و به پرداخت ۲۵۴ میلیون دلار به خانواده قربانیان بمب‌گذاری محکوم کرد.

همچنین، قاضی برلی هاول این قاضی فدرال در واشنگتن، روز دوشنبه ۱۰ سپتامبر ۲۰۱۸ نیز ایران را مسئول بمب‌گذاری ماه ژوئن سال ۱۹۹۶ در ظهران واقع در عربستان سعودی دانسته، ایران و سپاه پاسداران را به پرداخت جریمه‌ای بالغ بر ۱۰۴ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار محکوم کرده بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا