اجتماعیایرانجهانسیاست

آمریکا: جمهوری اسلامی در ۴۰ کشور ۳۶۰ ترور انجام داده است

وزارت خارجه آمریکا در گزارشی اعلام کرد جمهوری اسلامی در طول چهار دهه گذشته، در نقض حقوق معترضان سیاسی و اقدامات تروریستی در بیش از «۴۰ کشور» نقش داشته است.

وزارت خارجه ایالات متحده روز جمعه دوم خرداد، در گزارشی در شرح برخی از «فعالیت‌های تروریستی» حکومت ایران و نیز برخی موارد نقض حقوق معترضان سیاسی در خارج از کشور اعلام کرد این حکومت در مجموع اقدامات تروریستی بین‌المللی خود در کشورهای مختلف،«۳۶۰ مورد ترور هدفمند» را مرتکب شده است.

وزارت خارجه آمریکا در این گزارش نوشت حکومت جمهوری اسلامی ایران از زمان روی کار آمدنش در سال ۱۹۷۹ مشغول قتل، توطئه‌ها و حملات تروریستی در ۴۰ کشور جهان بوده است.

وزارت خارجه آمریکا می گوید کارزار جهانی ترور جمهوری اسلامی شامل ۳۶۰ قتل تروریستی در سراسر کشورهای جهان و نیز حملات بمب‌گذاری شده می باشد که منجر به کشته‌شدن یا آسیب همیشگی به صدها تن شده است.

آمریکا مسئول این حملات را نیروی قدس سپاه پاسداران، وزارت اطلاعات و گروه‌های دیگری از جمله حزب‌الله لبنان و سایر گروه‌های نیابتی وابسته به ایران در منطقه دانسته است.

این گزارش می‌افزاید: بر اساس مدارک مختلفی که شامل دستور بازداشت‌ها، تحقیقات قضایی و پلیسی، خبرهای سرویس‌های اطلاعاتی و اظهارات شاهدان می باشد، دیپلمات‌های ایران به کرات در عملیات‌های‌ ترور در خارج از کشور مشارکت داشته‌اند.

بر اساس این گزارش به خاطر افزایش حساسیت‌ها نسبت به تروریست‌های ایرانی‌ای که در لباس دیپلمات‌ها فعالیت می کنند، ایران در توطئه‌های تروریستی خود در خارج کشور از باندهای تبه‌کار، قاچاقچیان مواد مخدر و سایر اشخاص ثالث استفاده کند. حتی در حالیکه تیم دیپلماتیک ایران در صحنه جرم دستگیر شده‌اند، این کشور همچنان نقش خود در قتل‌های خارج از کشور را انکار می‌کند.

در این گزارش به نام محسن ربانی، وابسته فرهنگی و حمیدرضا اصغری، دیپلمات و  دبیر سوم سفارت جمهوری اسلامی اشاره شده است که در ماجرای بمب‌گذاری مرکز یهودیان در ساختمان «آمیا» در شهر بوینس‌آیرس آرژانتین نقش داشتند.

در این انفجار که ژوئیه ۱۹۹۴ اتفاق افتاد ۸۵ تن کشته و بیش از ۳۰۰ تن زخمی و ساختمان هفت‌طبقه ویران شد.

همچنین از عباس اسدی، دیپلمات ایرانی در اتریش نام برده شده که ۱۰ تیر ۱۳۹۷ در رابطه با پرونده توطئه برای «بمب‌گذاری» در نشست سازمان مجاهدین خلق در پاریس، در ایالت بایرن آلمان بازداشت شده است. ایران دست داشتن آقای اسدی در این توطئه را رد کرده است.

وزارت خارجه ایالات متحده از دیگر موارد ترور دولتی ایران، به قتل مسعود مولوی وردجانی در استانبول ترکیه در ماه مارس سال جاری میلادی اشاره دارد. در این حادثه ترور چندین مقام ارشد ترک، دیپلمات‌های ایرانی را به هدایت این عملایت متهم ساختند.

وزارت خارجه آمریکا همچنین گفت اطلاعات موثق نشان می‌دهد زمانی که علی فلاحیان وزیر اطلاعات دوره ریاست جمهوری آقای رفسنجانی بود، در ترور چندین چهره معترض سیاسی ایرانی در اروپا نقش داشت که از جمله آنها می‌توان به پرونده‌هایی که در دادگاه‌های سوییس و آلمان برای او قرار بازداشت صادر شده اشاره کرد.

به گفته وزارت خارجه آمریکا، علاوه بر این اقدامات تروریستی، سپاه به طرز فزاینده‌ای فعالان جامعه مدنی و روزنامه‌نگاران ایرانی خارج از کشور را نیز مورد تهدید قرار می‌دهد.

این بیانیه در این باره می‌گوید ایران با استفاده از شهرتی که در قتل‌های بدون دادگاه دارد، تلاش می‌کند با تهدید فعالان، معترضان و روزنامه‌نگاران به قتل، جامعه مدنی را ساکت کند.

سازمان گزارشگران بدون مرز نیز ۱۱ اردیبهشت با انتشار گزارشی، با توجه به سوابق جمهوری اسلامی در «ربودن و کشتن پناهجویان»، در مورد وضعیت دشوار اقامت و زندگی ۱۲ روزنامه‌نگار و شهروند خبرنگار ایرانی ساکن ترکیه هشدار داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا