جهان

درگیری‌ها در شرق اوکراین در هفته‌های آینده تشدید خواهد شد

عملیات نظامی روسیه در اوکراین در آستانه پایان هفتمین هفته خود است و ارتش روسیه همچنان به منهدم ساختن مراکز نظامی در شهرهای اوکراین ادامه می‌دهد.

صدراعظم اتریش در تلاش برای شتاب بخشیدن به روند دیپلماتیک، راهی مسکو شد آنهم زمانی که فشارهای اروپا و آمریکا بر طرف روسی افزایش یافته است.

همزمان وزارت دفاع روسیه، سه‌شنبه 12 آوریل، در بیانیه خود از انهدام دو انبار مهمات اوکراین در مناطق کی‌یف و خملینسکی خبر داد.

این وزارتخانه افزود که نیروهای روسی، یک انبار مهمات و آشیانه هواپیما در پایگاه هوایی استاروکستیانتینف و همچنین یک انبار مهمات در نزدیکی هاوریلوفکا در شمال کی‌یف را بمباران کردند.

احتمال تشدید درگیری‌ها در شرق اوکراین

وزارت دفاع بریتانیا با اشاره به این که نیروهای روسیه به عقب‌نشینی از بلاروس در راستای آرایش مجدد خود ادامه می‌دهند، احتمال داد که درگیری‌ها در شرق اوکراین در هفته‌های آینده، تشدید خواهد شد.

اطلاعات نظامی بریتانیا اعلام کرد که حملات روسیه همچنان بر مواضع ارتش اوکراین در نزدیکی دونتسک و لوگانسک متمرکز بوده و درگیری‌های بیشتری در اطراف خرسون و میکولایف در جریان است و پیشروی مجدد به سوی کراماتورسک صورت گرفته است.

کریدورهای بشردوستانه

معاون نخست وزیر اوکراین گفت که سه‌شنبه، با ایجاد 9 کریدور بشردوستانه برای تخلیه غیرنظامیان از جمله از شهر تحت محاصره ماریوپول موافقت شد. به گفته او، 5 کریدور از این 9 کریدور، مربوط به منطقه لوگانسک در شرق این کشور خواهد بود که طبق گفته مقامات اوکراینی، در معرض بمباران شدید قرار دارد.

در عرصه میدانی، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که «نازی‌های اوکراینی» بیش از 6 هزار خارجی را بازداشت کرده و از آنها به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند و 76 کشتی خارجی همچنان در بنادر اوکراین در محاصره هستند.

سپر انسانی

ژنرال میخائیل مزینتسف، رئیس مرکز نظارت بر دفاع ملی روسیه، گفت که نازی‌های اوکراین همچنان به بازداشت 6255 شهروند خارجی از 12 کشور و استفاده از آنها به عنوان سپر انسانی ادامه می‌دهند.

او خاطرنشان کرد: «76 کشتی خارجی از 18 کشور جهان همچنان در بنادر اوکراین محبوس هستند.»

او افزود: «خطر بمباران و خطر مین‌های کاشته شده از سوی کی‌یف در آب‌های داخلی و سرزمینی این کشور، اجازه حرکت آزادانه به کشتی‌ها در دریا را نمی‌دهد.»

همزمان، ایرینا ورشچوک، معاون نخست وزیر اوکراین در یک پست آنلاین گفت که 4354 نفر دوشنبه از شهرهای این کشور از طریق کریدورهای بشردوستانه تخلیه شدند.

به گفته او در میان آنها، 556 نفر از شهر بندری تحت محاصره ماریوپول در جنوب بودند.

منطق جنگ و بدبینی صدراعظم اتریش

از سوی دیگر ، کارل نهمر، صدراعظم اتریش، اولین رهبر اروپایی که از زمان آغاز تهاجم روسیه در اوکراین با پوتین دیدار داشت، دوشنبه گفت که نسبت به «منطق جنگ» اتخاذ شده توسط رئیس جمهوری روسیه «بدبین» است.

نهمر پس از این نشست به خبرنگاران گفت: «اگر اکنون از من بپرسید که آیا من خوشبین هستم یا بدبین، بیشتر بدبین هستم.»

او افزود: «ما نباید متوهم باشیم. پوتین تا حد زیادی وارد منطق جنگ شده و به امید دستیابی به «موفقیت نظامی سریع» مطابق با آن عمل می‌کند.»

به گفته صدراعظم اتریش، توجه و اهتمام چندانی از سوی روسیه نسبت به دیدار مستقیم با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین وجود ندارد.

پوتین اما بار دیگر «اطمینان» خود را به مذاکرات روسیه و اوکراین به میزبانی ترکیه که آخرین جلسه آن در 29 مارس در استانبول برگزار شد، مورد تاکید قرار داد.

نهمر با دفاع از دیدار«رو در رو»ی خود با پوتین در روسیه، بر «اهمیت داشتن ارتباط شخصی برای مواجه ساختن او با حقایق جنگ و انتقال مستقیم دیدگاه اروپایی‌ها» تاکید ورزید.

او در اظهارات قبلی خود، گفت‌وگوی بیش از یک ساعت با پوتین را «شفاف، باز و دشوار» توصیف کرده بود.

صدراعظم اتریش گفت: «من از جنایات جنگی هولناک در بوخا و سایر مناطق صحبت کردم و گفتم که همه مسئولان این فجایع، باید به دست عدالت سپرده شوند.»

العربیه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا